Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

tirsdag den 14. oktober 2014

Ferie i Cairns!

Om eftermiddagen kørte Alex mig hjem til Paulines værtsfamilie. Da jeg kom, var Pauline ikke kommet hjem endnu. Hendes værtsforældre var dog helt vildt søde! De viste mig rundt i deres hus. Jeg fik mit eget værelse, hvilket jeg syntes var lidt underligt eller i hvert fald ikke forventede. Jeg havde regnede en madras på gulvet, men fik tildelt en dobbeltseng!

Ferie ved Frances og Michael 

Paulines værtsforældre, Frances og Michael, har haft utrolig mange udvekslingsstudenter boende og de havde nogle rigtig sjove historier at fortælle! De var også rigtig gode til at få en til at føle sig hjemme i løbet af 5 minutter. Frances viste mig, hvor de forskellige ting var i køkkenet, gav mig et håndklæde og ikke mindst koden til internettet. Det er helt vildt fedt at få muligheden for at bo ved nogle forskellige familier. Også selvom det kun drejer sig om en uges tid. Folk lever så forskelligt og jeg har endnu ikke set 2 australske huse, der minder om hinanden på samme måde som, de fleste parcelhuse i Danmark gør.

Jeg havde en helt fantastik uge i Cairns med Pauline. Hendes værtsmor arbejder ikke, så hun var vores ”private taxa chaufør” og kørte os, hvor end vi gerne ville hen, hvilket gjorde det let at opleve en helt masse i løbet af få dage.

Græsk yogurt og bær til morgenmad!  

Første shoppingstur i Australien!

Vi startede ugen ud med 9 timers shopping i Cairns Central, hvilket er et stort shoppingscenter i midten af byen. Det skal lige nævnes at det var min første shoppingstur siden jeg kom her ned. Og den sidste ting Frances sagde til os da hun satte os af ved indgangen var: ”Husk nu at du normalt ikke har mulighed for at shoppe, så køb så meget så muligt, så du ikke fortryder at du ikke købte det”. Hun er helt sikkert det modsatte af min egen mor, men man skal jo gøre hvad de voksne siger, er det ikke sådan det er? Hun gav os også alle hendes medlemskort, så vi kunne få rabat i de forskellige butikker. 

Cairns Sunrise Rotary Club 

Tirsdag, stod vi tideligt op og tog med Michael til ugens Rotary møde! Det er virkelig fedt at få muligeden for at opleve et andet og helt sikkert anderledes Rotary møde. Det er vildt, hvor forskellige og ens Rotary møder kan være på samme tid i forskellige klubber. Dette her var som sagt et morgenmøde og blev afholdt på et 4-stjernede hotel. Der var en stor lækker morgenmadsbuffet og stort set alle medlemmerne var i jakkesæt. I begyndelsen af mødet skulle Pauline og jeg hver rejse os op og fortælle, hvad vi havde lavet i løbet af den seneste uges tid.

Sightseeings og fanci biler

Efter Rotary mødet satte Michael os af nede på Esplanaden. Jeg syntes lige at det skal nævnes; Michael er stor James Bond fan. De har en ”Bonds-bar” i deres hus, en væg fyldt med James Bond plakater i køkkenet, utalige limit edition biler, billeder mm. og som prikken over i’et kører Micheal rundt i en hvid Jaguar med nummerpladen ”Mic007”. Så det var en ret speciel oplevelse at se, hvordan små drenge på gaden vendte sig om og pegede efter os, når vi kom kørerende forbi.
Tirsdag var vores sightseeings dag, vi gik en lang tur langs esplanaden og op til botanisk have, hvor vi fik morgenkaffe. Efter en rundtur i botanisk have kørte Frances os hen til Tjapukai, som er et kulturcenter med alt fra spydkastning, dans, madlavning, medicin, udsmykning, våben og meget mere fra den aboriginelske kultur. Vi brugte det meste af eftermiddagen i Tjapukai. Om aftenen havde vi tilmeldt os et ”reef teach” kursus. Selvom vi var rigtig trætte og mest havde lyst til at sove, efter en lang og oplevelsesrig dag, tog vi der hen og vi fik endnu en helt fantastisk oplevelse. Jeg vidste ikke at biologi kunne være så sjovt. Vores underviser var helt vildt god og jeg skal helt sikkert snart ud at dykke!

Cairns Esplanade og Lagoon! 




Cairns Botanic Gardens! 









Tjapukai

Tjapukai, er som sagt et kultur center. Det består af en masse små worksshops, hvor man går rundt i mellem de forskellige og udfra en tidsplan, man fik tildelt :D 

Musik

Historie fortælling

Dans 

Mad og medicin

Krops udsmykning! 


Skildpaderne i søen! 


Fitzroy Island!


Onsdag havde vi besluttes os for at være rigtige turister og tage i Fitzroy Island. Vi havde købt en adventure pakke, der inkluderede; snorkling, vand trampolin og paddle boarding. Det skal lige nævnes at vi fik rabat for at være lokale! Fitzroy er en ø, der ligger ca. 1,5 times sejlads fra Cairns. Jeg er virkelig vild med det, at man bare kan være turist for en dag og tage på en afslappende dagstur til en ”øde” ø uden telefonsignal! Og så halvanden time senere være tilbage i storbyen.

Afslapning på båden <3


Gåtur langs stranden! 

Morning Tea! 

Mig, der er ude at snorkle! 

Nudist Beach! På trods af navnet er det ikke en nudist strand, men en strand, der lå ca. 30 minutters vandring fra, der hvor vi kom ind med båden. 



Inderrevet, som er det, der ligger rundt om øerne er ikke så flot og farverigt som ydrerevet, men der var helt vildt mange flotte fisk! For at komme ud på ydrerevet skal man med en dykker båd, hvilket jeg har planer om at gøre i juleferien! 

Pauline! <3

Os, der leger med mit GoPro!


Udsigten under vores vandretur til Nudist Beach 

Paddle Boarding! 

Vandtrampoliner! 

Jeg meldte mig frivilligt til at gå tilbage for at hente vores 
frokost, i mellemtiden lavede Pauline dette flotte skilt til 
mig ud af døde koraller fra stranden :D

Frokost tid! 


Så gik turen hjemad <3



5.10 am

Min torsdag startede ud på en utrolig anderledes måde. Min telefon ringede kl. 5.10, fordi jeg havde fået lov til at tage med Michael ud at løbe. Michael og Frances går i seng omkring kl. 9.30 hver aften, men til gengæld står de op omkring kl. 5.00 hver morgen for at dyrke motion. Torsdag morgen går Frances til morgentræning, så hun satte Michael og jeg af på Esplanaden, hvor efter vi løbes langs esplanaden og så solopgangen, der efter gennembyen og ud i regnskoven, op af ”The red arrow”, hvilket er en vandre rute op på toppen af et bjerg ved siden af botaniskhave. Efter ”The red arrow” løb vi ned og rundt om en stor ferskvands sø med krokodiller. Det er virkelig imponerende, hvor meget forskelligt, man kan opleve på bare én løbetur. Vi sluttede turen af med at løbe hen til der, hvor Frances har sin morgentræning. Frances havde sørget for drikkedunke og en håndklæde til os begge to. På turen hjem kørte vi forbi et fransk bageri og købte kaffe og croissanter, så vi spiste højst sandsynligt det samme antal kalorier som vi lige havde forbrændt, men jeg havde stadig en rigtigt dejlig mavefornemmelse. Da klokken var halv 8 tog jeg et langt bad og havde stadig hele dagen foran mig.

Solbadning, Biograftur og Palm Cove

Da Pauline stod op tog vi ned i byen. Vi slappede af i solen ved lagoonen og  tog i biografen for at se ”The Mazie runner” om eftermiddagen. Torsdag aften, var vi med Frances og Michael på besøg i Michaels brors sommerhus, som lå i Palm Cove ca. 30 minutters kørsel nord for Cairns. Palm Cove er et rigtig ferie sted med masser af restauranter langs  stranden. Vi spiste på et lækkert pizzeria sammen med Michaels bror, kone og deres 4 børn.

Palm Cove! 

2 af mine livretter mixet! Salmon pizza! <3

Helt sikkert ikke sidste besøg i Cairns!

Frances og Michael er nogle utrolig søde mennesker og jeg nød virkelig at tilbringe ferien ved dem. Forhåbentligvis er det ikke sidste gang. Frances har sagt, at jeg er meget velkommen til at komme ned at bo ved dem igen også selvom Pauline snart flytter værtsfamilie, så det er jeg rigtig taknemlig for! Jeg er virkelig vild med Cairns og jeg er altid glad og i godt humør efter at have været på besøg der nede! Jeg har også altid brugt alt for mange penge, men det er en anden side af sagen...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar