Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

lørdag den 27. september 2014

Sidste uge inden ferien og fritids arbejde!

Sidste uge inden ferien! 

Siden mit sidste opslag, har vi afsluttet den sidste uge i denne term. Det betød masser af aflevering og et par eksamener. Man har et emne i hvert fag gennem en helt term, der består af 10 uger og i slutningen af hver term afslutter man emnet med en eksamen eller en aflevering alt afhængig af faget og emnet. Det er rigtig dejligt og overskueligt, at de deler skoleåret op på den måde, selvom det er ret hårdt at have alle eksamener og afleveringer samlet over 2 uger 4 gange om året. Heldigvis behøvede vi (udvekslingsstudenter) ikke at lave dem alle sammen, fordi vi ikke havde været der fra starten af termen. Det er utrolig interessant at se, hvordan deres afleveringer og eksamener fungerer. Der er en del, forskelle fra Danmark. En af de største forskelle er; at man ikke må bruge computer, når man har en eksamen. Alt forgår med papir og blyant. Deres begrundelse for, at man ikke må bruge computer er, at de er bange for at folk snyder. Men forstil jer at skrive en stil på 800-1000 ord i hånden. Og hvordan ved man overhoved, hvor mange ord man har skrevet?

Onsdag aften var jeg ude at spise med nogle af pigerne fra skolen, vi var på den lokale pop, hvor jeg gjorde mig en helt fantastisk opdagelse. De server ret faktisk andet end det traditionelle pop-mad! Så jeg fik mig en dejlig Cesar salat.

Cesar Salat på den the BV (den lokale pop) 


Endnu en solnedgang fra toppen af bjergene

Sidste skoledag!

Fredag, den sidste skoledag før ferien, vi har en 2 ugers lang "forårsferie" inden den fjerde og sidste term starter. Jeg valgte at tilpasse mig den australske kultur og ikke tage i skole. Det er en, for mig, utrolig mærkelig og anderledes tradition, at man ikke kommer i skole sidste skoledag. Men som de siger; "hvorfor tage i skole? Vi har afsluttet vores eksamener og afleveret vores afleveringer og det næste emne starter ikke før efter ferien". Selv lærerne bad os alle sammen om at aflevere vores afleveringer senest torsdag, fordi at de vidste at ingen ville komme i skole om fredagen. Og ja, man bliver nødt til at komme i skole for at aflevere sin aflevering, det forgår ikke elektronisk... :D

Jeg snakkede med Ana, den brasilianske udvekslingsstudent, der havde været i skole og hun fortalte at hun var den eneste pige i fra vores årgang og de var mellem 2-8 elever i hver klasse. Det er lige før at jeg overvejer at tage i skole næste gang der er sidste skoledag, bare for at opleve en hel skole med næsten ingen elever. 

Besøg på Tolga Primary School

Nu, hvor jeg ikke var i skole, tog jeg med Jean på arbejde på Tolga Primary School. Tolga er en lille by, der ligger ca. 5 minutters kørsel fra Atherton. Jeg besøgte 3 forskellige klasser i løbet af dagen, hvor af 2 af dem var børnehaveklasser. Det var utrolig interessant og hyggeligt! 
Til jer, der ikke skulle vide det, svarer en "primary school" til en dansk folkeskole fra 0 til 7 klasse. En børnehaveklasse bestod af ca. 20 elever, der havde 2 lærer og 5 forskellige rum som klasseværelse. I en af de 2 børnehaveklasser, jeg besøgte havde en masse små kyllinger, som de havde fulgt siden de var æg. Vi fodrede dem og tog med ud i solen, så de kunne få noget frisk luft. Jeg ville bestemt ikke have noget imod at være børnehaveklasseelev i Australien.

En ting, der især er anderledes fra en australsk "primary school" til en dansk folkeskole er, at man her har den samme lærer til alle fag. Én klasse har én lærer, hvilket også betyder, at lærerne skal være i stand til at undervise i alle fag og man bliver nødt til at kunne lide den lærer man nu engang har fået tildelt, for man vil komme til at tilbringe utroligt mange timer med den lærer i løbet af en almindelig skole uge. En anden ting, der overraskede mig lidt er, hvordan de belønner de elever, der gør noget særligt eller noget godt og "straffer" de elever, der gør noget forkert. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg syntes at det var fedt eller skrammende, men de har helt sikker en anderledes måde at "opdrage" på i forhold til den jeg kender til. Jeg er utrolig glad for, at jeg fik muligheden for at besøge en "primary school" og jeg havde en virkelig god dag sammen med Jean.


Fritidsarbejde! 

Fredag eftermiddag var jeg på arbejde, som nogle af jer ved, har vi fået tilladelse til at have et fritids job her nede. Efter den første måned uden et arbejde og efter den første 1., uden nogen løn, gik det hurtigt op for mig, hvor meget jeg ret faktisk savnede at have et fritidsjob. Det er utroligt normalt at have et fritids job i det område, hvor jeg bor. Det er næsten unormalt ikke at have et. Størstedelen af mine venner har et fritids job og en del af dem af dem har endda en dag om ugen, hvor de ikke kommer i skole, men arbejder i stedet. Det føltes helt forkert for mig, at jeg gå hjem efter skole hver dag, imens mine venner tog på arbejde. Så det var en rigtig god nyhed for mig, da de til vores orienteringsmøde med Rotary fortalte, at vi gerne måtte have et fritids job, hvis vores visum tillod det.  Dagen efter sendte jeg en mail til den australske ambassade i Berlin, hvor jeg fik at vide, at jeg gerne måtte have et fritidsarbejde så længe det ikke gik ud over min skole. Jeg oversatte min ansøgning og gik rundt med den til et par Cafeer i Atherton. Jeg havde ikke rigtig regnet med at få noget respons på dem, men dagen efter ringede de fra The Coffee Club, som er en del af en større kæde, og spurgte om jeg ville komme til samtale om eftermiddagen. Ugen efter var jeg på "prøve" en enkelt dag, hvor de kunne se om de kunne bruge mig, og jeg kunne se om jeg kunne lide at være der. Som i næsten kan regne ud, kunne de godt bruge mig og jeg kunne godt lide at være der.

The Coffee Club, Atherton

Faktisk kan jeg rigtig godt lide at være der! Jeg har nogle rigtig søde kollegaer, som er søde til at hjælpe mig, hvis der kommer nogle kunder med en ekstra stræk australsk accent eller hvis jeg ikke helt forstår opskriften på en bestemt drink. Og en rigtig god chef, som gør det let at være udvekslingsstudent og have et arbejde på samme tid. Jeg arbejde ikke for pengenes skyld, jeg arbejde fordi det er en utrolig fed oplevelse at prøve at arbejde i et fremmede land og det er en rigtig god måde at lærer sproget på og ikke mindst snakke med en masse forskellige mennesker! Det er en lille cafe, så der er ingen, der har fast opgaver, man laver det, der nu engang skal laves. Så det jobbet indeholder alt fra rengøring, opvask, madlavning, servering, tage i mod ordre og ikke mindst lave kaffe, milkshakes, thickshakes, smoothies og hvad der nu ellers er.

Lidt facts om  The Coffee Club

En anden bonus er, at vi må drikke alle de smoothies og iced coffees' vi vil!

Weekend! 

Efter jeg var færdig med at arbejde i fredags, mødtes jeg med Ana, den brasilianske udvekslingsstudent, på Macers, som er det australske kælenavn for McDonald's og det bedste mødested i Atherton, da det ligger lige i midten af byen. Jeg har et helt utroligt godt forhold til Ana, hun er virkelig som en søster for mig og jeg er ubeskriveligt glad for, at hun er den anden udvekslingsstudent udover mig i byen. 

På Mcdonalds blev vi hentet og tog med nogle fra skolen hjem, for at gøre os klar til aftenens fest. Jeg kan godt forstå, hvorfor man kan tage kørerkort fra man er 16, for det er virkeligt svært at komme rundt uden og alting ligger minimum 20 minutters kørsel og som regel længere fra hvor man nu end er. Heldigvis har jeg fået mig nogle gode venner, som er søde til at kører mig :D 

Fredag aften var jeg til min første "lille" Aussie fest, som var en 18 års fødselsdag, hos en af drengene fra skolen. Den blev holdt i hjemme ved en af hans venner i deres kælder og jeg tror vi var mellem 50 og 80 mennesker. Det var utrolig anderledes fra de 2 andre fester jeg har været til, men rigtig hyggeligt. Vi spillede en masse forskellige spil og musikken var knapt så høj, så det var lettere at snakke sammen. Heldigvis kendte jeg ham det blev holdt ved, så vi overnattede der. 

Et billede fra Ana's snapchat før festen :) 


Der er et knap så godt billede, 
men jeg syntes lige at i skulle se hvilken slags tøj, 
man har på til fester :) 

Næste morgen kom Sally, Ana's værts mor og min kommende værts mor, og hentede os kl. 8.00, hvorefter vi kørte til Hope Vale!  


P.S. dette indlæg skulle have været slået op for en uge siden, beklager :)  
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar