Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

mandag den 8. september 2014

Fordele og ulemper

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det at være udvekslingsstudent ikke altid er lige let, men en af de markante fordele er, at man lettere kan gøre ting og flytte grænser som man normalt aldrig ville have gjort i Danmark. Og det at man udfordre sig selv kan ende med at blive en fantastisk oplevelse. Jeg er bl.a. blevet inviteret med min matematik lærer og hans familie op at flyve i hans flyver i juleferien!

En anden sjov oplevelse var i fredags, hvor jeg var på min "næsten" daglige løbetur med hundene, da jeg mødte en true Aussie. Det skal lige nævnes at jeg normalt aldrig nogen, når jeg er ude at løbe i skoven. Nå, men når man møder nogen siger man stort set altid "hej". Uanset, om det er nogle man kender eller ej. Så det gjorde jeg og jeg spurgte ham om det var okay at hundene ikke var i snor. Dette endte ud i en lang samtale, hvor han fortalte om ham og hans liv i Australien. Grunden til at jeg syntes at han var en sand Aussie kommer her:

For mig siger billedet alt, camping i det fri med en swag, et bål, 
en "Billy" (en ting til at lave te med) og en firehjulstrækker i baggrunden! 

I lørdags var jeg sammen med en masse fra min skole til en fest i Mareeba. Nogle af pigerne syntes at jeg skulle passe perfekt ind i den australske fest-kultur, så de havde købt et glas til mig, som er det næst bedste efter en Goon back, nu hvor en af ulemperne ved at være udvekslingsstudent er, at vi ikke må drikke. Det var en rigtig sød tanke og jeg er rigtig glad for mit kop/ glas!

Dette var det bedste billede, jeg kunne finde. I bunden til højre holder Maddie en Goon Bag, som er en 3 liters billig vin, du tager ud af papkassen og drikker af tappen. Alkohol er meget dyrt her nede, så det er det de fleste drikker. Og selvom deres fester er enorme er der ikke nogen bar 
(Det er ikke lovligt at sælge alkohol til folk under 18, som de overholdet), hvilket betyder at flok selv har alkohol med og gemmer det under deres biler.  Ashlyn og jeg har hver et traditionel "glas" med låg og sugerør.  

Fordi festen blev holdt ca. 40 minutters kørsel fra byen, var der rigtig mange, der valgte at sove der. Selvom det er vinter og dermed koldt om natten, er måden man overnatter på i en slags sovepose, som de kalder en "Swag", under åben himmel. 

En traditionel "swag"


Søndag besøgte vil Ollie og Schelly, Jean og Michaels venner, hvor vi havde bål og lavede te skumfiduser over bål nede ved åen. 

En "Billy"



Hvem ville ikke elske at have det her som sin baghave??

I dag har jeg været med på "shopping" med en sød pige fra skolen, Anna. Jeg fik købt mig en Aussie hat og nogle Thongs (klip klapper) så jeg er super klar til camping og Bush-walking med Sally (hende, jeg skal bo hos når Michael og Jean er i Europa)  og Ana (den brasilianske udvekslingsstudent)

Savner jer alle sammen! Og til alle jer, der er på studietur, tak for de mange snaps! De er virkelig med til at gøre min skoledag meget mere interessant! Pas på hinanden, jeg ville rigtig gerne have været der... <3








  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar