Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

tirsdag den 17. februar 2015

Ny ny, by værtsfamilie, nyt værelse, ny hverdag…

Tirsdag d. 27 januar skiftede jeg værtsfamilie. Min nye værtsfamilie består af mor Elspeth, far Graeme, Annie på 21 og Graeson på 16. Graeme arbejder som revisor og Elspeth går hjemme. Elspeth står for alt madlavning, rengøring, kørsel og så er hun medlem af en masse forskellige velgørenheds grupper. Graeme kører mig i skole om morgen, selvom de kun bor 5 minutters kørsel væk fra skolen og Elspeth kommer og henter mig. Hvis jeg har nogle planer efter skole,  så kommer hun og henter mig og kører mig til hvor end jeg nu gerne vil hen. Hun smører min madpakke, hjælper mig med mine rapporter og vasker mit tøj, som mormor ville have gjort det. Min tredje værtsfamilie er helt sikkert anderledes fra mine 2 første familier, på samme måde som min anden værtsfamilie var utrolig anderledes fra min første værtsfamilie.

Graeson, Annie, Graeme og Elspeth paa Hawaii 


Annie studerer i Brisbane, men har været hjemme på sommerferie siden jeg flyttede ind hos dem, hvilket er jeg rigtig glad for. Det betyder, jeg har fået muligheden for at lære hende at kende og jeg har fået mig en værts søster. Graeson er på Rotary udvekslings i Tyskland, så i hverdagen er jeg ”enebarn”.   

Mit nye værelse

Ana og jeg bor ikke ved samme familie længere. Jeg er flyttet ind på Annies gamle værelse og har nu fået mit eget værelse og badeværelse. Jeg nyder min doblet seng, mit walkin closet og mest af alt, det at have muligheden for at gå ind på mit eget værelse og lukke døren...


Mit badeværelse







Det har virkelig været let at tilpasse mig min nye værtfamilie. Jeg ved ikke om man bliver bedre og bedre til at tilpasse sig forskellige familier, eller om jeg bare passer godt ind i denne her. Jeg har det rigtig godt med dem alle sammen og det er let at tilpasse sig deres livsstil og hverdag.


Ny begyndelse 

Meget har ændret sig, og jeg ser på slutningen af ferien som en ny begyndelse på min udveksling. Jeg er helt sikkert ikke den samme pige, som landede i Australien for omkring 200 dage siden og på samme tid, har jeg  heller ikke tænkt mig at fortsætte med at være den, som jeg er lige nu. Jeg tror, at jeg har brugt mit første halve år på at prøve at passe ind i den australske kultur, den australske skole og den australske måde at se på tingene. Prøvet at gore og leve som mine lokale venner og familie gør. Se på situationer fra deres synspunkt, spise sausage rolls, mangoes og meat pies. Hvad vi ikke når i dag, når vi i morgen eller måske dagen efter i morgen. Der eksistere efterhånden så mange regel for altting, at vi ikke ved hvad der er lov og hvad der ikke er, så hvorfor prøve på at følge dem? 

Lige så meget som jeg elsker deres afslappede livsstil, deres nyd hver eneste dag, som var det den sidste og deres venlige væremåde, lige så meget minder det mig også om, at vi alle er forskellige og det er okay at være anderledes eller have en anden holdning. Det sidste halve år har helt sikker været en oplevelse og en god en af slagsen, men på samme tid er det også gået op for mig, at jeg er ikke er ligeglad med min skole og jeg er ikke ligeglad med, om det jeg spiser er fyldt med fedt og sukker. Det har været et halvt år med masser af sjov, fester, rejser, venskaber og meget mere, og det næste halve år bliver forhåbentligt lige så godt, hvis ikke endnu bedre, men bare på en anden måde. 


Seniors


Skolen er startet igen. Jeg er begyndt at gå i fitness centeret igen og jeg nyder virkelig at have muligheden for at dyrke sport igen, med udtagelse af vandring i bjergene. Fitness centeret i Atherton er ligeså meget en social ting, som det er træning.  Alle kender hinanden og man bliver hurtigt en del af gruppen, man ved hvem, der kommer på hvilke tidspunkter, og hvem, der bruger hvilke maskiner og alle hjælper og vejleder hinanden. Udover fitness, er jeg begyndt at gå til Zumba hver onsdag aften med Annie (min værtssøster) og nogle andre piger fra skolen. Om torsdagen går jeg nu til hiphop sammen med Ana og 2 piger fra min engelsk klasse.  Onsdag morgen svømmer jeg sammen en Kaari, som var pigen jeg også deltog i triatlon sammen med i november.

Tilbage til skolen 

I skolen har jeg besluttet mig for at udnytte en af fordelene ved at være udvekslingsstudent og skifte fag igen. Det skrammer mig lidt, at jeg skal tilbage til 2 år på handel, for lige nu kan jeg ikke huske noget som helst om VØ og afsætning. Derfor har jeg valgt at skrift fra Home Economics (sundhed og madlavning ) til Accounting (Virksomhedsøkonomi). Der ud over er jeg startet i år 12, som er det sidste år i High School. Vi har fået vores senior jerseys,  adgang til en seniorstue og et par ekstra fag.  Mit nye skema ser sådan her ud:


·       BCT – Business Communication and tecnology
·       ACC – Accounting (VO)
·       ENG - Engelsk
·       MAB - Matematik B
·       REC – Sports and Recreational studies
·       PED – Physical Education (idræt)
·       VEP – Valuing Education Program, hvilket er et fag, hvor vi er delt op i dem, der har planlagt at tage QCS eksamen i slutningen af år 12, og dem der ikke har. QCS eksamen er en test du skal tage, hvis du ønsker at søge ind på et universitet. Eftersom jeg er en udvekslingsstudent og ikke vil være her i slutningen af året, er jeg i en ”ikke QCS klasse”. Min klassen bliver mest brugt på alt andet end vi rigtig skulle have lavet og hvis vi har nogle lektier, kan vi lave dem der. I QCS klasserne forbereder de sig på den eksamen, som de skal op i, i slutningen af året.
·       VEB – Valuing Rducation Program, hvilket er et fag, der har fokus på generel  livserfaring og generelt ting du kan få brug for senere i livet. Det er også det modul de bruger på School Parades, hvilket finder sted hver anden uge.

Senior Jerseys

Et billede fra vores seniorstue

Vores seniorstue er et rum, hvor de andre årgange ikke må komme. Vi har vores eget ligge kokken, hvor du kan toaste din sandwich, koge vand til din nudelsupper eller varme din mad i mikroovnen. Der er også en køleskab til madpakker, men jeg tror ikke, at man skal regne med at få nogen frokost, hvis man vælger at sætter sin mad der ind. Rummet hedder rigtig ”Senior Study Room” og er et rum vi kan bruge til at lave lektier i frikvarterene. Jeg har dog ikke set en eneste person med en bog fremme der inde. Det bliver mest brugt til frikvarterssnak og så er det det eneste rum, udover toilettet, hvor man kan have sin telefon fremme uden frygt for, at den bliver taget fra dig, da lærerne sjældent kigger forbi.  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar