Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

søndag den 31. august 2014

En ganske almindelig uge og en dejlig weekend "med de gamle"

Alting er langt om længe ved at falde på plads, jeg kunne godt have ønsket, at det ikke havde taget sååå, lang tid - men det er dejligt, at der er ved at komme styr på det hele. En ting, jeg har lært er, at man skal udfylde rigtig, rigtig mange papirer, lige meget hvad man skal. For at kører med skolebussen har de en 3 siders udfyldnings formular. Bare for at få lov til at komme med. Jeg venter stadig på at få min kode til mit hævekort og komme til det første møde med en internationale koordinator på skolen, men det kommer nok. Forhåbentligt...

For første gang kan jeg sige, at denne her uge har været helt "normal" og hverdagsagtigt. Hvilket er en rigtig dejlig følelse. I mandags tog jeg skolebussen hjem og brugte dagen på at løbe en tur med hundene og lave lidt lektier. I starten var det svært at sætte sig ind i de forskellige fag, jeg startede midt i en term, så de var alle sammen i gang med et eller andet emne. Jeg besluttede mig ret hurtigt for, at jeg ville fokusere på det sociale og på at falde til, her i den første term, frem for lektierne. Men jeg glæder mig alligevel til næste term starter, så jeg kan følge med i emnerne fra starten. 

Løbetur i bjergene :D 

Tirsdag, havde Ana og jeg vores "søskende" dag, vi tog på cafe og øvede os på vores præsentation, som vi skulle fremlægge om aftenen til Rotary mødet. Ana har virkelig fået mig til rigtig gerne at ville besøge Brasilien! Og fået mig til at se helt anderledes på Brasilien som land. 

Onsdag, tog jeg i Fitness sammen med en pige fra skolen. Hvis i har tid, skulle i lige gøre jer selv den tjeneste at tjekke deres hjemmeside ud - jeg er sikker på, at i vil blive ekstra glade for de danske fitness centre, ligemeget hvor i end går... Tjekkede den lige selv ud - Og okay, det ser ikke så slemt ud på de billeder - tager nogle selv næste gang, jeg er der :D

Jeg beklager billedkvaliteten, men her er en af 
de mange possums, der vækker mig hver morgen.

Torsdag, skulle Ana og jeg hver lave en præsentation om os selv og vores hjemland på 10 minutter foran hele skolen. Skolen har noget de kalder en "parade", som er lige som en fællessamling/ fortællertime hver anden uge.

Forestil jer alle de her stole fyldt med elever... Det gik godt, men jeg er glad for at det er overstået nu. På en måde ville jeg ønske, at jeg havde gjordt det i den første uge, i mens jeg stadig var ny og ikke kendte nogle, eller var venner med nogle på Snapchat... 

Om aftenen var jeg henne og hjælpe nogle Rotary medlemmer med at gøre klar til den parade, Rotary klubben havde med til Athertons årlige Maize festival. Og som til en hver anden forsamling af Aussies, havde vi en lille BBQ. 3 af os grillede imens 3 andre lavede det, vi egenligt skulle lave. Jeg er utrolig imponeret over, at de slæber en gril med uanset, hvad end lejligheden er. 


En af Rotary medlemernes 2 søde piger 
med en klassisk australsk hotdog - hvorfor bruge 
hotdogsbrød, når man har toast? 

Resultatet af vores flotte pyntede 
lastbil til paraden...


Fredag, blev jeg hjemme fra skole. Det er rigtig koldt om natten, så jeg er blevet rigtig forkølet og jeg havde næsten mistet min stemme. Selvom jeg ikke havde det så godt, var det rigtig dejligt at have en dag hjemme - jeg så film og Alex lavede pandekager til mig. Og jeg var ude at gå en lang tur med hundene for at få noget frisk luft.

For at citere min søde dejlige værts mor, så var denne her weekend en weekend med "de gamle", hehe, dermed ikke sagt at den ikke var god!

Lørdag, havde jeg det bedre, så jeg tog med nogle af mine venner fra skolen ud til en sø, der hedder Lake Eachem, det var rigtig godt vejr og vi havde en lille picnic og var ude at bade. Om aftenen var jeg med Jean, Michael og Alex henne ved nogle af deres venner at spise. Det var hyggeligt og jeg fik muligheden for at se deres venners hus, som er meget anderledes fra et normalt hus. De er, ligesom deres andre venner, ikke forbundet med det offentlige system. Så de renser selv deres vand, producere deres egen strøm fra solceller og så har de selv brugt 4 år på at bygget huset og fået det hele til at hænge sammen. Deres spisebord var bl.a. et de selv havde lavet. Det var ligesom ét kæmpe stykke træ, der var slebet og olieret. Der var nogle steder på bordet, hvor man ikke kunne stille sit glas, for så ville det ryge på gulvet pga. træets naturlige revner. Jeg tror man skal se det, for at kunne forestille sig det, men det var ret imponerende.

I dag stod vi op kl. 5.30, fordi vi skulle på kajaktur med den kajakklub de er medlem af. Vi kørte ca. 2 timer i bil ud til en strand, Elie Beach, som ligger nord for Cairns. Det var et utrolig flot sted og det er vildt, at man kan kører fra 14 graders varme (som er en almindelig vinter morgen i bjergene) og efter 2 timer i bil være i 27 graders varme ude ved kysten. På vej der ned så jeg for første gang en fuldvoksen kænguru!!!!

Der var rimeligt meget vind og de var lidt i tvivl om, vi skulle tage ud eller ikke, men vi gjorde det. Det var utrolig flot og hårdT! Vi padlede i ca. 3 timer inden vi nåede ud til en lille ø, hvor vi lagde kajakkerne op på stranden og tog en svømmetur i koral havet. Jeg ventede med at spørger om der var nogle farlige fisk til efter svømmeturen... På vejen tilbage fik jeg det lidt dårligt, "kæmpe" bølger og en lille kajak er ikke en god kombination. Efter Kajakturen var vi alle sammen inde at spise på en rigtig lækker restaurant, der ikke var en australsk pop! Maden var rigtig god. Da vi kom hjem var vi alle sammen rigtig trætte - det er fars dag i Australien i dag, så jeg besluttede mig for at lave aftensmad istedet for Michael.

Ready to go! 

Den ø vi padlede ud til og tog en dukkert...

Vi sejlede ind på den modsatte side af øen, som lå i læ for vinden, 
hvilket forklarer det meget ikke bølgende hav. 




Jeg håber ikke, at det danske vejr er alt for slemt. Savner jer!  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar