Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

lørdag den 22. november 2014

Tinaroo weekend, graduation og julepynt!

Siden sidst har jeg fået mere styr på, hvor jeg skal bo og hvornår under resten af min udveksling. 
Som en del af jer allerede ved, er den del af Rotarys udvekslingsprogram, at man bor ved 2-5 forskellige familier under et udvekslings år. Som det ser ud nu, kommer jeg til at bo ved 3 forskellige værtsfamilier.

  •  Jean og Michael McMaster i Herberton
  • Sally Mcphee i Malanda
  •  Elsabeth og Graham Turner i Atherton 

Michael og Jean 

Sally

I begyndelsen boede jeg ved Michael og Jean. Derefter flyttede jeg hjem til Sally, der også er Ana’s værtsmor og hvor jeg nu har boet i 8 uger, idet Michael og Jean har været på rundrejse i Europa. Om en uge flytter Ana og jeg sammen tilbage til Jean og Michael, hvor vi vil bo under vores 8 ugers lange juleferie, der starter om 6 dage!!! Når skolen starter igen i slutningen af januar vil Ana og jeg blive splittet igen. Jeg flytter hjem til Elsabeth og Graham, der bor i Atherton 5 minutter fra skolen og er en af mine venners forældre. Han vil dog ikke være der, når jeg flytter derhjem, da han skal på udveksling i Tyskland fra slutningen af januar måned. Ana flytter hjem til vores skoleinspektør, Mr. Whybrid. Han er en rigtig venlig mand og han har en sød kone og datter. Jeg tror, at det bliver godt, at vi bliver splittet, selvom jeg ikke vil skjule, at jeg var lidt trist, da vi fik det at vide. Heldigvis bor begge familier i Atherton.

Tirsdag eftermiddag tog Ana og jeg med Graeson hjem efter skole. Hans mor (Elsabeth, min kommende værtsmor) kom og hentede os og havde te og hjemmebagte cookies klar, da vi kom der hjem. Det var rigtig hyggeligt, vi sad alle 3 rundt om spisebordet og fik lavet en masse aflevering, eller det var i hvert fald det, der var meningen. Elsabeth er hjemmegående og Graham er revisor. Vi fik en rundtur i huset, hvor jeg så mit kommende værelse, hvilket er deres ældste datters tidligere værelse. Det er et forholdsvis stort værelse med eget badværelse og rigtig hyggeligt indrettet, så det ser jeg frem til! Det er også rigtig dejligt, at de bor inde i byen, så jeg slipper for at betale for bussen.

Sport og recreation er og bliver ved med at være mit yndlingsfag. Sidste term havde vi fitness som hoved emne og denne her term har vi vandring. Torsdags i REC skulle vi lave burgere over camping udstyr. For at lærer at lave mad til når man er på vandring.


Vores dekorative burgere :)  


Weekenden tilbragte vi sammen med de andre udvekslingsstudenter på en slags lejerskole tæt på, der hvor jeg bor. Det var min Rotary klub, der havde arrangeret weekenden for os. Vi kørte med Cathy (vores counsellor) der ud fredag efter skole. Det var rigtig dejligt at se de andre udvekslingsstudenter igen! Weekenden startede ud med en tur til Lake Eacham, som er der, hvor Ana og jeg også normalt tager hen, hvis vi vil ud at bade eller bare ligge i solen. Vi mødte nogle af de andre fra skolen, hvilket var rigtig hyggeligt og det var sjovt at præsentere vores australske venner for de andre udvekslingsstudenter. Om aften var vi på spotlights vandring, for at se om vi kunne finde nogle interessante dyr. Største delen af de dyr, der lever i regnskoven, sover om dagen og kommer frem om natten. 

Klar til spotlighting!


Greason, som er ham, 
jeg skal bo ved efter jul. 

Efter vores vandretur tog vi vores soveposer med ned til vandet, hvor vi lå og kiggede på stjernerne. Stjerne himlen oppe i bjergene er meget anderledes og fordi det er så mørkt kan du se 100 gange så mange stjerner. 

Ana i hendes sovepose <3

De andre udveklsingsstudenter <3

Lørdag var vi på kanotur, hvor vi sejlede hen til en klippe, hvor vi prøvede abseiling. Eftermiddagen tilbragte vi med at bade i dammen og slappe af i solen. Om aftenen var hele Rotary klubben inviteret til BBQ og vi fejrede Ana’s fødselsdag, som var om søndagen.

Ana, Zoé og Graeson




Mig, under mit første go :D 



Pete, vores guide, der er ved at forklarer ruten for hjemturen. 



Efter 3 timers abseiling, tog vi os en velfortjent dukkert 
med ferskvandskrokodillerne 


Pete gav os allesammen et lift bag hans speedbåd på den sidste strækning hjem


Bål hygge med skumfiduser! 

Sandy, vores chairman, der hugger brænde til aftenens bål på australsk stil. 


Søndag morgen prøvede vi ”The Giant swing”, der er en 19 meters høj gynge. Vi hjalp med at trække hinanden op, hvorefter man selv skulle rive en snor løs for at udløse gyngeturen eller hvordan man nu kan beskrive det.



Søndag eftermiddag tog Ana og jeg ud til Lake Eacham, hvor vi mødtes med nogle fra skolen, spiste fødselsdagskage og fejrede Anas fødselsdag. Om aftenen var vi 4 piger, der tog ud at spise, hvorefter vi tog hjem til en af pigerne og spise mere fødselsdagskage. Jeg tror Ana endte med at få hele 4 fødselsdagskager.





I torsdags var der Graduation for alle år 12 elever. Ana og jeg havde en Sports og Recreation eksamen torsdag morgen, hvor vi skulle bestige det højeste bjerg i Atherton. Det var utrolig hård og utrolig varmt, men vi gennemførte! Efter vores eksamen tog vi hjem til Courtney, en anden pige fra skolen, hvor vi holdte ”forfest” og svømmede i deres pool. Hendes bedstemor havde lavet en masse snacks til os, så vi lå der på hver vores luftmadras med en snack og en drink i hånden og højt musik i baggrunden. Jeg ville bestemt ikke klage, hvis hver dag var ligesom denne her. Kl. 17.00 gik vi alle sammen op på skolen for at se dem ankomme i de forskellige biler. Min yndlings var en is-bil! Ana og jeg skulle hjælpe med at sælge drikkevarer til selve festen, så vi blev på skolen og var en del af festen, hvilket var rigtig sjovt. Efter selve festen på skolen var der en stor efterfest, hvor alle fra år 11 også var inviteret med. Der gik busser fra skolen og ud til festen kl. 23.00 og tilbage til byen igen næste morgen kl. 6.00. Hvor vi tog på McDonald’s og derefter skiftede til vores skoleuniform og tog i skole. I Australien går et skoleår fra januar til november, så alle fra år 12 havde sidste skoledag i går, hvilket betød at de blev nødt til at komme i skole og resulterede i at det meste af skolen var fyldt med folk, der lå og halv sov i styggen. Dagen efter var næsten sjovere end selve festen.

Ana, jeg og Vern, der tester Photo-boxen!

I dag skal jeg sammen med nogle andre fra Rotary være frivillig til en stor Triatlon i byen ved siden af den by, jeg bor i. Jeg er også selv tilmeldt triatlon, men min distance er ikke før i morgen.


Det er ved at være slutningen af november og jeg sidder her på altanen med min vandunk, det har stadig ikke regnet, så græsset og mange af planterne er helt brune. På samme tid er alle butikkerne blevet pyntet op med julestas og de spiller julemusik i radioen. Det er virkelig svært for mig overhoved at tænke på jul, så det føles virkelig underligt med alt deres jule hurlumhej. Men jeg tror det er en meget god ting, at jeg ikke rigtig tænker over at det snart er ved at være jul, det gør det lettere at være væk hjemmefra og jeg savner helt sikkert ikke det danske vejr!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar