Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

torsdag den 6. november 2014

Vandski og fester, hvad mere kunne man ønske sig?

Forlænget weekend og student free day! 

Den seneste weekend har vi haft en forlænget weekend, da der var student free day om mandagen. Student free day er en dag, hvor alle lærerne holder møder og forbereder sig og eleverne har fri. 
Min weekend started med at Ana og jeg tog med nogle venner til Malanda movies og så den nye “Step up”. Jeg tror at det er lidt farligt at bo I Malanda, man burger alt for mange penge på at se film. Heldigvis er det ikke så dyrt og det er en hyggelig ting at gøre en ellers almindelig fredag aften. 

Lørdag stod jeg tidelig op og løb en tur ned forbi supermarkedet for at købe mælk. Ana og jeg havde nemlig lovet at lave morgenmad. Vi havde fundet en opskrift på nogle sunde pandekager med chokolademousse. Det smagte helt vildt godt og det er helt sikkert ikke sidste gang jeg laver det. 
Efter morgenmaden tog vi med Alex til Malanda marked, som finder sted hver lørdag morgen I den lokale park. Det var meget lige som et hvert andet marked. Vi købte en twisted potato, som vi delte. Jeg har aldrig set dem før, men de var rigtig gode og helt sikkert ikke lige så sunde som vores morgenmad. 

Hawaii fest 

Om eftermiddagen kørte Sally os hjem til Lauren, en pige fra skolen, som vi havde aftalt at goere os klar sammen med inden aftenens Hawaiifest. Jeg havde en ubeskrivelig dejlig eftermiddag sammen med Lauren, Ana og en tredje pige Deeana. Det føltes næsten ligesom at være sammen med jer der hjemme fra. Laurens forældre var rigtig søde. De har selv haft et par udvekslingsstudenter boende og de havde endnu flere sjove historier til min ”samling”, men fra værtsfamiliens synsvinkel.

Ana, Lauran, mig og Deeana 

Stort set alle var i Hawaiiansk outfit 

Taste of the Tablelands 

Selve festen var rigtig god. Festerne er helt sikkert højdepunkterne. Folk er meget mere afslappede og en del lettere at snakke med. Det var helt vildt fedt, hvordan stort set alle kom I Hawaii skjorter og med blomsterkranse. Jeg er virkelig glad for at jeg tog med til festen selvom Ana og jeg skulle op kl. 7 næste morgen for at være frivillig til et stort Rotary Arrangement kaldt: “Taste of the Tablelands”.
“Taste of the Tablelands” er et arrangement, hvor alle de lokale forretninger har en bod og folk kommer for at se, hvad de forskellige har at byde på. Der var også forskellige lokale bands, der spillede I løbet af dagen, et modeshow, en opvisning fra den lokale karate og danseskole, en lege park for børn og ikke mindst ten masse mad og smagsprøver. Rotary havde også selv et par boder, som var dem, vi skulle hjælpe til I. Formålet med Rotarys boder var primært at indsamle penge til forskellige velgørenhedsformål.  Min første vagt var ved hovedindgangen, hvor vi solgte billetter. Der var rigtig travlt så tiden gik hurtigt. Der efter var jeg ved en bungy jump/ klatrevæg for børn, hvor jeg skrev certifikat til de børn, der havde gennemført aktiviteten. Og sidst på dagen var jeg ved lotteriet og hjalp til med at udtrække numre og ringe til de forskellige, der havde vundet. I løbet af dagen havde vi selvfølgelig et par pauser, så vi selv kunne gå rundt og se på de forskellige ting. Vejret var ikke alt for varmt, hvilket var godt, men  jeg blev nu alligevel glad, da Sally og Alex kom med et par trøjer til os. 

Ana i hendes Rotary T-shirt til 
Taste of the tablelands

 Søndag aften holdte en af pigerne fra skolen sin “Sweet 16”. Vi havde egentligt planlagt at tage en aften på sofaen, men nogle af de andre piger fik os overtalt til at tage med. Jeg tror ikke vi var så svare at overtale. Det var kun vores årgang, der var inviteret, hvilket var lidt ærgerligt, men vi havde en rigtig hyggelig aften og vi lærte nogle af de andre bedre at kende, da de fleste af dem jeg normalt er sammen med ikke var med til festen. 

Student free day

Mandag var som sagt Student free dag og vi havde oprindeligt planlagt at tage ud til soen ligesom de fleste andre elever, men vejret var overskyet og “små-koldt” så vi blev der hjemme og fik lavet nogle lektier. Det er ikke fordi jeg normalt bruger mange timer på lektier her nede for det meste laver jeg afleveringerne og det er det. 

Forsyninger til vores lektie læsning

Torsdag eftermiddag prøvede Ana og jeg at bage rugbrød. Det gik ikke så godt, brødet smagte helt vildt godt, men det var ikke rigtig rugbrød. Jeg glæder mig til at Michael kommer hjem igen, så vi kan bage rugbrød. Jeg er begyndt at savne det en hel del. 

Gathering

Fredag var vi inviteret til en ”farvel-fest” hos en af drengene, som er rejst til USA. Jeg er stadig imponeret over, hvordan alle kommer med deres swags og overnatter, der hvor festen nu er. Vi havde en rigtig hyggelig aften. Jeg kan helt vildt godt lide den australske attitude. Vi tager en dag af gange og så længe der er et par højtalere, er der en fest. 

Vandski på Lake Tinaroo


Lørdag morgen fik jeg et opkald fra en rigtig sød dame ved navn Jackie. Jackies bror er venner med en fra Rotary, som havde spurgt om Jackie og hendes mand ikke havde lyst til at tage Ana og jeg med ud at stå på vandski. Det er utroligt hvor venlige og imødekommende folk er og vi sagde selvfølgelig ikke nej. Lørdag eftermiddag kom de og hentede os, hvor efter vi kørte ud til Tinaroo, som er den sø, hvor det er tilladt at stå på vandski. Vi stod på vandski hele eftermiddagen og om aftenen grillede vi i deres onkels sommerhus, der ligger helt ud til søen. Hele familien var utrolig gode til at stå på vandski og deres båd var en del federe end vores. Jeg savner helt at stå på ski! Selvom det også er sjovt på vandet er sne nu stadig min favorit <3

Vandski på Lake Tinaroo 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar