Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

mandag den 5. januar 2015

Jul og nytår på den modsatte side af kloden

Juleaftens dag stod jeg tidligt op for at løbe en tur, jeg havde virkelig brug for at komme lidt væk fra det hele og ikke tænke for meget over, hvad kalenderen sagde. Jean havde besluttet, at vi skulle holde jul 2 gange, hvis man kan kalde det det. En fest d. 24 december om aftenen sammen med deres naboer og venner + en mere australsk jul d. 25 med Jeans familie. Det tog mig noget tid før jeg fandt ud af, hvad der er tradition omkring juletid i Australien og hvad der ikke er. Min konklusion er, at ordet tradition er ikke eksisterende i december måned her nede på samme måde som det gør i Danmark. 

Jule traditioner 

Alle familier jeg har talt med, har haft forskellige traditioner og holder jul på forskellige måder. Generelt er Australien meget multikulturelt, hvilket højst sandsynligt også spiller en rolle for deres "ikke eksisterende" australske traditioner. Nogle holder det d. 24 om aften, nogle d. 25 om morgenen, nogle d. 25 i løbet af dagen og nogle holder det slet ikke. Når det er sagt er måden største delen vælger at fejre jul på d. 25 december, hvor de pakker deres camping udstyr og tager hen til den nærmeste sø eller ned på stranden, hvis man har sådan en i nærheden. Her spiser de rejer og fisk på grillen, med en sommersalat som tilbehør og en masse skinke. Jeg har været i 6 forskellige hjem i dagene efter jul, hvor af de alle uden undtagelse havde en masse skinke i køleskabet, så den har stået på skinke i 6 dage... Utroligt, at jeg ikke er blevet træt af det endnu.  

D. 24 december

Nå, men for at komme tilbage til min løbe tur og vores juleaften, så sætter jeg selvfølgelig rigtig meget pris på, at Jean ville give os begge dele. Jeg har altid være en lille smule misundelig på dem, der både holder jul d. 23. og 24. i og med at de fik 2 juleaftener, men på den anden side havde jeg også en rigtig underlig følelse med vores juleaften d. 24. Det er ikke noget de normalt gør og det med, at det var deres naboer og et vennepar, der kom over kunne jeg ikke helt få til at fungere i mit hoved. Derud over er gaver ikke rigtig noget de går op i, jeg tror der lå 10 gaver under vores juletræ og vi var 12 personer.

Ana og jeg hjalp Jean i køkkenet og ved 7 tiden kom gæsterne. Vi havde en utrolig hyggelig aften med lækker mad. Ana havde lavet brasiliansk jule dessert, jeg havde lavet gammeldags hvidkål og brunkartofler og Jean havde lavet resten. Der udover kom alle gæsterne også med en ret. Generelt kommer gæsterne altid med mad, når de kommer på besøg, hvilket jeg syntes er en god skik. Selvom det var en rigtig god aften, tror jeg, at jeg ville have fundet det lettere, hvis jeg bare havde set på det som en ganske normal aften, hvor der kom gæster på besøg og ikke en Juleaften.
 
Juleaften på terrassen i 30 graders varme :D 

En ting jeg virkelig godt kunne lide var, at vi alle havde enten nissehuer eller rensdyr gevir på :D

Ana, Alex, Ethan (deres venners søn), Martin (backpacker) og jeg legede med stjernekastere


Mig, der prøver på at skrive "Kristina"

Jeg indførte pakkeleg til året juleaften, hvilket de alle sammen syntes var rigtig sjovt! 

Ana og jeg fik hver et billede fra Jean og Michael som vi kunne hænge op i vores rum og tage med til vores næste værtsfamilie. Det var en rigtig god gave som jeg er rigtig glad for, især fordi det var den eneste julegave jeg har pakket op i år, med undtagelse af min pakkekalender.


D. 25 december

Næste morgen stod jeg tidligt op for at skype med min familie der hjemme. Jeg så da de sad i stue og pakkede gaver op og da de spise risalamande. Det var rigtig dejligt at være en del af det, selvom jeg ikke rigtig var en del af det, men det gjorde at jeg fik lidt dansk jul, hvilket var dejligt. 

Juleaften via FaceTime! 

Da resten af familien stod op loggede jeg af Skype og vi kørte ud til en sø, hvor vi skulle holde jul med Jeans søster og mand, deres 4 drenge og Jeans far John. På en måde ville jeg ønske at det her var det eneste vi havde gjordt. Vi havde en helt vi hyggelig og afslappende dag, med solbadning, svømning, cricket og snak. Jeg kan sagtens forstå hvorfor Australiere vælger at fejre jul på denne her måde. Maden var alt sammen snacks vi have tilberedt dagen før, så der var ingen, der skulle bruge tid i køkkenet. Alle kunne slappe af og nyde det gode vejr. 


Liam og jeg, der tager os en svømmetur med hunden :D

Australsk jul :D

Ana, der spiller Cricket 

Årets familie photo 

Boxing day 

På Boxing day, havde vi egentligt planlagt at tage til Cairns og gå på udsalg. Men vi blev enige om at hver gang vi tager til Cairns bruger vi mange flere penge end vi havde planlagt, så det var bedre og mere sikkert at blive her hjemme. I stedet tog vi med Martin, en backpacker fra Tyskland, på Geocaching. Geocaching er et spil, der eksistere over hele verden. Der er gemt en masse små containere nær steder, som locale anbefaler man skal opleve og GPS koordinatorner er opgivet på en hjemmeside. Alle, der spiller spillet har en bruger på denne hjemmeside og notere hver gang de har fundet en ny geocach. Martin er 24 og har fundet over 1000 geocach over de seneste par år. Bl.a. er der en geocach på toppen af Mt. Everest og en anden på bunden af havets dybeste punkt. Vi fandt 3 her i området. Nogle af dem ligger på jorden, nogle er skjult under et træ, nogle skal du dykke ned for at finde ved nogle af dem skal du "bare" tage et billede og uploade det på hjemmesiden. Jeg havde allerede været de steder hvor vi fandt dem, men jeg havde ingen ide om at de var der og det ville ikke have været steder jeg ville have gået, hvis ikke, der var nogle lokale, der havde vist mig det. 

Til frokost mødtes vi med Jean og Michael ved nogle af deres venner og svømmede en tur i deres dam. 

John og Claudias hus 

Afslapning i dammen

Den "traditionelle" måde af fejre Boxing dag på i Australien er enten at tage på shopping eller tage på "picnic" med en masse øl. 

Innot hot springs 

Lørdag morgen ringede nogle af Michael og Jeans venner for at spørger om Ana og jeg ville med dem til Innot hot Springs, hvilket ligger vest fra hvor vi bor, så mere ind i landet. Det ville vi selvfølgelig gerne! En halv time senere sad vi i John og Cloudias bil på vej til Innot. 

Frokost 

Afslapning i den varme naturlige kilde <3

Lady, der sad klar i midten

Da vi kom hjem om aftenen ringede en af mine venner og spurgte om vi ikke havde lyst til at lave noget om aftenen, så de kom og hentede os og vi havde en rigtig hyggelig aften. Jeg er meget bedre til, når der sker noget hele tiden, det gør det meget lettere at være væk hjemme fra og det for mig til at føle mig meget bedre tilpas! :D 

Vandski, vandski og mere vandski! 

Næste morgen stod vi alle sammen tidligt op og tog vi med drengene ud at stå på vandski, hvilket var helt vildt hyggeligt og hyggeligt. Jeg er efterhånden ved at blive ret god til det! Da vi lige havde besluttet os for at sejle ind, fordi min vens far skulle bruge  deres båd, ringede Ania, en anden udvekslingsstudent og spurgte om vi ikke ville med dem ud at stå på vandski? De havde camperet på den modsatte side af søen. Det ville vi selvfølgelig gerne, selvom vi efterhånden var ved at få ømme arme. 

Da vi kom derover startede vi af med en tur i baderingen, eller det var 2x 2personers baderinge bag båden, hvor vi sad 3 personer på en af dem. Jeg tror aldrig jeg har grint så meget og haft så ondt i armene på samme tid! Efter 20 minutter i badering fandt vi skiene frem. Ania har stået på snowboard hele hendes liv, så hun var helt vild god på waveboard. Jeg har stået på ski det meste af mit liv, så besluttede mig for at udfordre mig selv og lærer at stå på en single ski! Det tog mig noget til at lærer at komme op på en single ski og da jeg næsten havde givet op lykkedes det! Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg var helt vildt stolt og jeg kan næsten ikke vente til jeg skal ud at stå på vandski igen! 


Camping og vandski på Tinaroo :D 

"Selfi" efter første forsøg på single ski :D

Besøg af Ania

Ania ville gerne med hjem at se hvor vi bor, så da Jean kom at hentede os om eftermiddagen kom Ania med. Om aftenen tog vi Ania med til en movienight, ved nogle fra vores årgang og dagen efter besluttede vi os for at lege turister i området. Selvom jeg nær boet her i et halvt år nu, har jeg mest oplevet til udenfor området. Så mandag tog vi i den gamle landsby, der ligger 15 minutters gåtur fra hvor Michael og Jean bor. Selvom vi have besluttede os for at være turister gjorde vi selvfølgelig brug af vores lokale fordele og fik fri entré :D 

Vores movienight, blev til en Xbox night :D 

 
Ania og jeg i den gamle landsby 




Svømmetur til Tinaroo <3

Nytår! 

Vores oprindelige plan for Nytårs aften var, at Ania og Steffi, to udvekslingsstudenter, ville komme her op og vi ville holde nytår sammen, hvor efter vi ville tage til en stor fest sammen med resten af vores skole. Der skete så det, at vores værtsfamilie ikke længere ville lade os gå til festen, i det, det var den eneste fest, så den ville blive kæmpe. Vi kunne selvfølgelig have valgt bare at blive hjemme og fejre det os 4, men det er ikke lige det, man har allermest lyst til at lave på nytårs aften når man er 16-18 år gamle. Heldigvis var vi jo 4 og 4 betyder 4 gange så mange kontakter. Ania blev inviteret til en private nytårs fest i Mission Beach, som vi besluttede os at tage til. Vi tog bussen der ned d. 31. December om morgenen, hvor efter Anias værtsfamilie hentede os og vi spiste aftensmad med dem. Det skal lige siges at en bustur til Mission Beach er 5 timers buskørsel, men det er den bedste beslutning vi længe har taget. Vi havde en helt fantastisk nytårsaften. Pigen, der holdte festen boede i et kæmpe stort hus helt ned til stranden og med pool, så kl. 00.00 lå vi alle sammen i poolen med et glas champagne og så ud over havet. Det er ulovligt at have fyrværkeri i Australien, men de stører byer har et fyrværkerishow, som man kan komme og se. Nytårs aften uden fyrværkeri er ikke rigtigt nytårs aften, hvis du spørger mig. Heldigvis for os ligger der en privat ø ud fra Mission Beach, hvor de altid har fyrværkeri nytårs aften, så vi kunne gøre glæde af deres fyrværkeri kl. 00.00. Efter midnat gik vi ned på stranden og sagde godt nytår til de forskellige backpackere, der sad i små grupper rundt om deres bål langs stranden. 




Ingen nytår uden Beerpong :D 




HAPPY NEW YEAR!

2015

Vi tilbragte de første dage i det nye år sammen med Ania, Steffi og Anias værtsfamilie. Ania tog os på "sightseeing" i Tully, som er byen hvor hun går i skole. Der ud over tog Anias værtsfamilie os op til Murray Falls, hvor vi brugte vandfaldet som en naturlig ruchebane. Vi holdte film aften med popcorn og svømmede i deres pool det meste af dagen. Den ene nat ville vi ned at bade, da det regnede og det er sjovt at plaske rundt i poolen i regnvejr. Jeg ved ikke om i har set min Facebook status, men: 

"You know you are in Australia when... you walk down stairs at 1.00 am the 1 of January to go for a swim in the pool and almost stamp on a extraneous snake creeping across the floor on your way there because you were too lazy to turn on the lights. Happy New Year! We did got the snake out and went for a swim in the rain."

Nu har jeg haft min første oplevelse med en uventet slange, det behøves ikke at ske igen... Haha 

Jeg kunne ikke have ønsket mig en bedre start på 2015 

Murry Falls med Anias værtsfamilie 

Naturlig ruchebane <3

Sjov i poolen :d 



Movienight :D

Efter som vi alle er udvekslingsstudenter, havde vi alle sammen en report, der skulle afleveres og ingen af os havde startet :D 

Jeg håber i alle sammen kom godt ind i år 2015! 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar