Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

lørdag den 3. januar 2015

Sommerferie i bjergene...

Så er det prøvet...

Siden vi er kommet hjem fra Darwin, er der ikke sket det helt store. De fleste af vores venner er enten rejst væk henover ferien eller arbejder. Og generelt sker der ikke rigtig noget her oppe i ferien. Jeg tror aldrig, jeg har læst så mange blade og bøger. Hundene er også ved at komme tilbage i god form eftersom Ana og jeg går lange ture med dem i bjergene næsten hver dag. Nu har jeg oplevet en "normal" og utrolig afslappende ferie i bjergene, men lad mig sige det sådan her; jeg er glæder mig til at komme lidt væk her fra igen. Herberton, som er byen, hvor vi bor, er meget isoleret fra alt andet og i og med, at vi ikke har en bil eller kørerkort, skal vi hele tiden have nogle til at komme og hente os eller kører os, hver gang vi skal noget. 

"Jeg savner min cykle!"

Jeg kan næsten ikke vente til, jeg flytter til Atherton, som er den største by i området. Jeg håber lidt på, at jeg kan låne en cykel, så jeg kan cykle rundt. Jeg havde aldrig nogensinde troet, at jeg ville savne at cykle, men efter at have boet her over sommerferien, er det virkelig gået op for mig hvor meget mere frihed man har, når man har muligheden for at tage sin cykel og dermed transportere sig selv rundt. Michael og Jean er rigtig søde til at kører os, men jeg har det dårligt med at spørger dem hele tiden, da der som minimum er 1 times kørsel for dem hver gang. 

  Når der ikke er så mange muligheder at vælge i mellem, lærer man at sætte pris på det, der er. Jeg ærgre mig lidt over, at jeg ikke begyndt at tælle antallet af vandhuller vi har svømmet i henover ferien fra starten af, men jeg tror, at jeg efterhånden har badet i 20 forskellige vandhuler og de fleste af dem mere end en gang. Jean elsker at svømme, så hun tager os ofte med hen til hendes yndlings vandfald.


Malanda Theater

Udover at svømme i vandhuller, har vi også været i biografen at se "The Hunger Games". Det eneste sted man kan se film her oppe er i Malanda, som er byen vi boede i tidligere, den gang vi boede ved Sally. Malanda Theather er et gamle teater og en af de ældste bygninger i området. I dag er teateret blevet lavet om til en biograf, hvis man ellers kan kalde det det. Alle medbringer sin egen hovedpude og så sidder man i en form for havestole. Hver film bliver spillet 2-3 gange og de bliver ikke spillet før en måneds tid efter, der har været præmiere på dem. Til gengæld er det forholdsvis billigt, man sidder godt i stolene og man kan købe en rigtig cola og ikke de sædvanlige pulver colaer, der normalt er i biograferne. 

Her er et billede af vores dejlige biograf, beklager billedkvaliteten


Anderledes Sommer

Normalt ville jeg forbinde sommerferie med fester, men der har ikke rigtig været nogle fester her oppe over sommeren, til gengæld har der været en masse små sleepovers, hvor vi har medbragt vores swags og sovet under åbenhimmel. 



Mango farm 

I fredags kørte vi med Michael ned for at hente Alex på en Mango farm, hvor alex arbejder for tiden. Alex's chef, var som så mange andre australiere utrolig sød og imødekommende. Vi fik en rundvisning på hele farmen og et bagagerum stoppet med mangoer. Jeg havde aldrig prøvet at spise mango før, jeg kom her ned. Nu spiser jeg næsten mango til hvert måltid og jeg er efterhånden blevet ret god til at skære dem.


Mission Beach! 

Som sagt er det at komme lidt væk her oppe fra lige så fantastisk som en kæmpe is med guf og flødebolle. Så da Jean besluttede, at vi skulle til Mission Beach for en enkelt overnatning, fandt Ana og jeg hurtigt en måde, hvor på vi kunne blive der noget længere. 



Lørdag morgen kørte Alex, Jean, Ana og jeg til Mission Beach for at besøge John. På vejen der ned holdte vi ind ved en af vandhullerne, hvor vi spiste morgenmad sammen med Sally, vores tidligere værtsmor, og hendes datter Beth, der normalt bor i Canberra i det sydlige Australien, men er hjemme over julen. Vi havde en rigtig hyggelig morgen og det var rigtig dejligt at se Sally igen. 


Eftermiddagen tilbragte vi i pool på et af hotellerne i Mission Beach og om aftenen var vi på den lokale Thai Restaurant, som efterhånden er ved at blive til en tradition. 





Da Alex og Jean kørte hjem søndag, blev Ana og Jean ved John og brugte det meste af dagen på stranden. Om aftenen kørte John os hjem til Ania, der bor lidt uden for Mission Beach. Ania er en Rotary udvekslingsstudent fra Schweiz. Det er altid en fornøjelse af være sammen med andre udvekslingsstudent og især Ania.  Ania og jeg er utrolig ens på mange punkter, så jeg elsker at bruge tid med hende :D 


Næste morgen stod vi tidligt op, lånte hendes værtsfamilies cykler og cyklede til stranden ca. 8 km fra hvor hun bor. På vejen der ned holdt vi ind ved gårdbutikken for at købe bananer, og supermarkedet for at købe nogle snaks til frokost. Vi havde en rigtig hyggelig dag med solbadning og en vandretur langs stranden. 

Klar til cykletur (y)

Mission Beach, Qld



Om tirsdagen, dagen før juleaften, kom John at hentede os og vi kørte med ham tilbage til Herberton for at holde jul. 

Glædelig jul! 

P.s. Dette opslag skulle have været slået op d. 23. December 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar