Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

onsdag den 25. marts 2015

Ferie med familien Turner! 😊

Hverdagen er hverdagen, og selvom jeg virkelig nyder den, er der ikke det helt store at skrive om hver eneste uge, så derfor er det primært weekenderne og de ferier vi får eller tager ;) 

Den seneste uge har været rigtig travl, da jeg har prøvet at få færdiggjort alle mine afleveringer og eksamener inden jeg skulle på ferie med min søde værtsfamilie. Senior året er helt sikkert hårde skolemæssigt end år 11, selvom det ikke er noget at snakke om i forhold til der hjemme. I torsdags tog jeg med Karri hjem efter skole for at få færdiggjort mine sidste afleveringer og få hende til at hjælpe mig med at rette dem. Hun hjalp mig med engelsk og så hjalp jeg hende med matematik. Karri er hende jeg svømmer med hver onsdag og hende jeg deltog i Triathlon sammen med. Efter en hel dag og en halv nat i selskab med lektier og chokolade, fik vi begge to færdiggjort alle vores afleveringer og fredag morgen efter dagens 2 første lektier afleverede jeg min sidste aflevering, hvorefter Elspeth og Graeme hentede mig fra skolen og vi kørte til Cairns for at flyve til Brisbane. 

Karri og jeg på shopping :D

Så går turen til Brissy!!


Annies 21st

Elspeth og Graeme havde inviteret Ana og jeg med dem på ferie, hvilket jeg er utrolig glad for. Jeg er virkelig glad for at bo ved dem og jeg nyder at være en del af deres familie! Feriens første stop var i Brisbane (Queenslands hovedstad), hvor vi skulle fejre Annies 21 års fødselsdag. Annie studere business på Queensland Univercity i Brisbane, hvilket var hovedsagen til, at vi tog der ned. Elspeth havde bagt Annie den mest imponerende fødselsdagskage, jeg længe har set og vi havde en rigtig hyggelig aften med deres familie og venner på en indisk restaurant i Sounth Bank. Da vi trådte ind på restutanten mødte vi en anden familie fra Atherton, som vi kendte. Det er virkelig en dejlig følelse at ligemeget hvor vi efterhånden tager hen, så møder vi forskellige mennesker, vi enten kender eller har snakket med tidligere. 

Elspeth, der pynter Annies Kage!  


Færdige resultat 

Fødselsdagsfesten 


Happy Birthday! 


The Gold Coast!

Lørdag kørte vi syd på til The Gold Coast, der ligger ca. En times kørsel syd for Brisbane. Eftersom vi ikke alle 5 kunne være i Annies lille Suzuki, kørte Ana og jeg med Elspeth og Graeme og Annie tog toget. Jeg havde det virkelig dårligt med at vi "smed hende ud af hendes bil" og lod hende taget toget! I Palme Beach, som er byen, hvor vi skulle bo, boede vi i en rigtig lækker lejelighed på 20ende etage og med en fantastisk udsigt over Stillehavet og resten af The Gold Coast. Ana og jeg havde vores eget værelse, hvor fra jeg kunne ligge i min seng og se hvor store bølgerne var om morgenen. 

Udsigten fra balkonen! 

Palm Beach efter solnedgang


VesterhavetX10

Den første dag tilbragte vi på stranden sammen med Annie og Graeme i mens Elspeth handlede ind og lavede mad. Palm Beach mindede mig på mange måder rigtig meget om den danske vestkyst med lidt mindre klitter og palme træer. Bølgerne var kæmpe og det krævede som ofte mere end et forsøg at komme igennem den første mængde bølger, hvilket Annie og jeg havde masser af sjov med, selvom vi godt kunne have brugt nogle bedre bikinier. Graeme kom også og gav os selskab engang i mellem, men jeg tror vi sprøjtede for meget rundt for hans smag. Jeg er glad for, at de også havde inviteret Ana med, da det betød, at jeg havde en at lave forskellige ting med. Selvom det på den anden side, også kunne have været hyggeligt, hvis det bare var mig og dem. 






Søndagstur i national parken 

Søndag tog Ana, Annie, Elspeth og jeg på tur op til en national park, hvor vi badede i vandfald og sprang fra klipper. Om eftermiddagen kørte vi ned og krydsede grænsen til New South Wales (staten syd for Queensland), hvor vi fik eftermiddags te på Annies yndlings strand, Flinger Beach, der hermed også er blevet til min yndlings. Sandet var så blødt, at det knirkede når du gik på det og vandet var klart og afkølende uden at være koldt. Vi gik en tur op til byens fyrtårn, hvor fra der var en hel fantastik udsigt og vi havde et kamera, der var løbet tør for strøm. Jeg håber at jeg vil få muligheden for at komme tilbage der til en anden gang. Annie fortalte, at de tit ser delfiner der oppe fra. 




Wet'n'wild 

Mandag skulle Annie tilbage til uni og Elspeth havde nogle forskellige ting i Brisbane, så da Elspeth kørte Annie tilbage til Brisbane satte hun Ana og jeg af ved Wet'n'Wild vandland. Vi en helt fantastisk dag i vand ruchebanerne og basinerne, men det er også rigtig udmattede at løbe op og ned af alle de trapper dagen lang. Da Elspeth hentede os igen om eftermiddagen var vi helt udmattede og faldt begge i søvn på sofaen. Man skulle tro at vi havde fået nok vand efter en hel dag i vandland, men om aftenen tog vi os alle en svømme tur i poolen og kiggede på stjernerne. 



Cykeltur til Surfers Paradise 

Tirsdag lejede Ana og jeg nogle cykler og pakkede en picnickurv. Vi havde besluttet os for at cykle ind til Surfers Paradise, der er hoved byen på The Gold Coast og en storby midt på stranden. Jeg har hørt folk sige andet er Australiens svar på Los Angeles. Det var en skøn cykeltur på cykelstien op langs kysten og vi holdet op til flere bade pauser. Da vi ankom til surfers gik vi en tur oplangs Hovedgaden, købte en frozen yoghurt og satte der efter kursen hjem ad igen. Der var utrolig mange mennesker der var ude at dyrke motion. Generelt er Australiens storbyer fyldt med aktive motionister, der enten dyrker motion eller nyder en kaffe efter de har færdiggjort dagens motion. Tirsdag var vores sidste aften på guld kysten, så vi gik en lang tur langs stranden og tog en aften dukkert. 

3g. fra en gratis yoghurt! 


Byron Bay! 

Onsdag startede en konference Graeme skulle på, så vi pakkede sammen og Elspeth kørte Ana og jeg  til Byron Bay, der er Queenslands party og surfer centrum. Det er en lille og rigtig hyggelig afslappet hippiby fyld ned venlige sjæle. 

Vores Surfer Camp :D

Vil havde tilmeldt os en tredages surfercamp ved Byronbay surfer skole. Campen indeholdte 3 dage med fri leje af surfboards, kayaker, cykler og bedst af alt, internet. Vi boede på værelse med en pige fra England og en anden fra Tyskland. Morgen og aftensmad var inkluderet og Elspeth havde givet os en hel eskie fyldt med frokost til 4 dage og alt, hvad vi ellers skulle kunne få brug for helt ned til vaskepulver. 

Vores overlevelsespakke fra søde Elspeth!


Den første aften var der en BBQ fest på hostellet med live musik og åben pool. Hostellet var fyldt med danskere, så jeg fik muligheden for at få snakket lidt dansk igen, hvilket var dejligt. Jeg følte mig hel spor at være hjemme igen, da de begyndte at spille øl-bowling. 


Sufer undervisning 

Torsdag morgen havde vi vores første surfer time. Vores instruktør var en rigtig venlig surfer dude med langt afbleget fra England. Den første dag med surfing gik overraskende godt og det var virkelig sjovt! De andre vi var sammen med var alle søde og hjælpsomme og vi havde det rigtig sjovt! Om eftermiddagen spillede vi Beach volley med nogle andre fra campen og gik en tur igennem byen. Om aftenen var vi ude at spise med de andre fra campen. Det var virkelig dejligt at være en del af campen og lærer de andre at kende, frem for bare at bo på hostellet og tage nogle surfer timer. 


Klar til vores første dag med surfing! 



Fredag morgen stod vi op klokken 5.00 og tog sammen med vores værelseskammerater på vandretur op til byens fyrtårn, der er kendt for sin fantastiske solopgang. Desværre gik det, da vi efter 1 times gå tur kom op til fyrtårnet, op for os at det var overskyet. Men vi tog os en velfortjent pause og nød den usynlige solopgang bag skyerne. 😜


Fyrtårnet i Byron

Alt for tidligt for motion :d 

Solopgangen bag skyerne 

Dag 2 med surfing gik knap så godt for mit vedkommende. Bølgerne var mindre og solen var rigtig stærk, så man skulle op på stranden og drikke vand hele tiden. Jeg havde fået mærker overalt på mine ben fra mit surfboards dagen i forvejen, hvilke gjorde rigtigt ondt. Der udover var vi mange flere i klassen, så instruktørerne havde ikke lige så meget tid til at hjælpe os. Jeg overlevede de 4 timers surfing og nød eftermiddagen på solen i stranden. Hostellet lå i første række, så det var en 30 meters gå tur fra poolen til stranden. Om aftenen var vi på mexicansk restaurant og få Baritos og Nachos. Vi var blevet rigtig gode venner med 3 piger fra Tyskland, som vi tilbragte aftenen sammen med, da det også var deres sidste aften i Byron. 

Solbadning og strand hygge! 



Vores instruktør fik flettet hår :D 


På vores tredje og sidste dag med surfing var vi kun 3 i vores klasse. Ana og jeg havde været så heldige at få morgen timerne alle 3 dage, hvilket var rigtig dejligt da bølgerne var bedste om morgenen og det var knap så varmt. Vores surfer time den tredje dag var helt sikkert den bedste! Vi grinte alle 4 timer og fordi vi kun var 3 elever, hoppede vores instruktør op på hans board og tog os med ud til de gode bølger væk fra stranden. De andre instruktører, der også arbejde på surferskolen kom alle med os, da det var perfekt surfervejr og lørdag. Vi var 5 instruktører og 3 elever. Alle instruktørerne var imponerende gode og de har helt sikkert fået mig til at få lyst til at blive ved med at surfe! Og nej, vi blev ikke spist at nogle hajer 😉


Regnvejr eller ej - vi skal ud at surfe! ;D 

Dagens opvarmning og kun 3 elever i klassen 

Hvor er vores bølger?


Fotografen valgte at klippe mig ud af billedet :( 


Party Wave! 


Dagens sidste bølge! 











Tilbage til storbyen 

Om eftermiddagen slappede vi af i haven inden vi tog bussen op til Brisbane, hvor vi har boet ved Annie (min værtssøster) de seneste 3 dage. Ingen af os havde rigtig knust til at forlade Byron og det er helt sikkert et sted jeg ville elske at komme tilbage til! 

Annie bor sammen med hendes værelseskammerat Matherson og Ana og jeg overtog sofaen i deres stue. Hver morgen har jeg været ude at løbe langs The Brisbane River, der er fyldt med aktive og inspirerende mennesker. Jeg er så imponeret over hvor mange, der står tydeligt op og løber en tur inden det bliver for varmt. Og det var virkelig dejligt at kunne løbe på en flad sti langs floden. 

Vandski 

Søndag morgen viste Annie os rundt på hendes universitet, hvorefter hun satte mig af ved Sami. Sami er Jackies datter og hende jeg har været ude at stå på vandski med nogle gange på Tinaroo (dammen tæt på hvor jeg bor). Sami går også på UQ (Univercity og Queensland) og er medlem af deres Waveboard/ Waterskiing Club. Hver søndag formiddag mødes de ved floden og står på vandski og hun den søndag havde hun inviteret mig med. Det var så hyggeligt og jeg lærte en masse nye mennesker at kende. De havde 2 skibåde og man skrev sit navn på tavlen som man kom og så fik man en tur. Jeg tog med på båden et par gange for at se de andre, der alle var meget bedre end mig.man betalte for hvert minut og efter som jeg ikke er så sikker på en singleski endnu, valgte jeg at gå op på 2. Det er jeg tilgængæld blevet ret god til. Og det var helt vildt fedt og også lidt urealistisk at få muligheden for at stå på vandski gennem storbyen! Vandet var ikke det reneste efter lørdags storm og tanken om hajerne prøvede jeg bare at få ud af hoved da jeg hoppede i vandet. 



Da jeg desværre glemte mit GoPro i tasken, er det her det bedste billede jeg har af vores Vandski! :D 


Ed Sheran koncert! 
Aldrig sig nej, en lille ting kan give dig mulighed for en hel håndfuld oplevelser du aldrig havde forestillet dig at få mulighed for. Da vi oprindeligt planlage denne her tur var det en weekendtur til Brisbane for at se Ed Sheran sammen med nogle andre piger fra skolen. I stedet sluttede vi 1,5 uges ferie af med en Ed Sheran koncert i botanisk have og i tropisk regnvejr. Det var hele oplevelsen værd, men jeg nød virkelig da vi efter koncerten varmede os på kakao og pandekager! 

ED SHERAN!!!!!!!

Pandekager med pigerne! 

Pandekager og varm kakao! 


Mandag mødtes vi til frokost med Maddie fra Canada, som vi havde lært at kende da vi var ude at dykke på revet. Om eftermiddagen mødtes vi med Emilie fra Danmark, som vi også var nede at besøge i Oktober måned. 

Den bedste frokost jeg længe har fået! 

Ana, Maddy og jeg! :D 

Farvel Brissy! Vi vil savne dig! <3






Ingen kommentarer:

Send en kommentar