Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

onsdag den 4. marts 2015

Kuranda!

De seneste to uger er mest gået med skole, sport og hvad, der nu ellers hører til i en normal hverdag i Atherton. Jeg nyder stadig at være her nede, tiden går stærkt og vi er allerede halvvejs igennem første term. Om en måned begynder vores 3 ugers Rotary Safari rundt i Australien og inden da, skal jeg på ferie til Gold Coast med Annie, Elspeth og Graeme.

Alene hjemme

Da jeg skrev mit sidste opslag var Elspeth og Annie lige kørt til Brisbane, hvor Annie skulle starte på universitetet igen. Elspeth var af sted i 5 dage, hvor Graeme og jeg skiftes til at lave aftensmad her hjemme, hvis man ellers kan kalde det det. Elspeth havde lavet alle retterne og puttet dem i fryseren så de bare skulle varmes i mikroovnen. Hun havde også lavet en kæmpe skål salat, så jeg let kunne tage en portion og putte det over i en plastik container som madpakke. Jeg brugte weekenden sammen med nogle venner, der nu alle sammen har fået kørerkort. De fleste får deres kørerkort når de fylder 17 år, og en bil har været den mest komne fødselsdagsgave på min årgang. Jeg kan næsten ikke vente til jeg får mit kørerkort, selvom jeg ved at det vil tage sin tid, så i mellem tiden gør jeg brug af alle mine venners. Det er utrolig let at få et lift, eftersom de fleste har en bil. Faktisk er det næsten svært at få muligheden for at gå nogle steder. For hver gang jeg har besluttet mig for at tage turen op ad bakken og gå hjem, møder jeg nogle jeg kender, der holder ind og spørger, om jeg ikke vil have et lift hjem - det er en af fordelene ved at bo i en lille by, alle kender alle.

Om fredagen holdte vi Valentines dag i skolen. I løbet af hele ugen kunne man købe blomster, chokolade og serenader og om fredagen blev de alle sammen delt ud. Fredag aften tog jeg med nogle af drengene hen for at se en fodbold kamp, og da kampen var slut tog vi hjem til nogle andre venner og endte med alle sammen at overnatte der. Næste morgen stod jeg tideligt op da jeg sammen med Ana skulle til Cairns. Vi tog bussen der ned, hvor vi mødtes med Zoé, en udvekslingsstudent fra Frankrig. Jeg tror aldrig, jeg har siddet 2 timer i bus for at se en film i biografen, men af en eller anden grund virker det ikke som noget særligt længere. Efter en tur i biografen og lidt shopping, mødtes vi med Ana’s værtsforældre, der også havde været i Cairns og kunne give os et lift hjem. Lørdag aften var vi til en 17 års fødselsdag ved en fra skolen og søndag stod den på lektier og afslapning. Regnsæsonen er startet og det kunne man tydeligt mærke den søndag. Det regnede hele dagen fra morgen til aften. Jeg skulle rigtig have været på tur til Mossman med min Rotary Klub, men turen blev aflyst pga. oversvømmelser.

Køen for at komme ind i biografen, det skal lige nævnes at der normalt 
aldrig er kø nogle som helst steder her oppe.  

Byron Falls, som vi kørte forbi med Ana's værtsforældre på turen hjem fra Cairns

Bryces 17 års fødselsdag :D

Selvom turen til Mossman var blevet aflyst pga. regnen, havde jeg ikke tænkt mig at sætte indenfor hele dagen. Så da Graeme tog ned på kontoret om eftermiddagen, satte han mig af ved Mt. Baldy og jeg tog mig en vandretur til bjergtoppen. Billedet her er grunden til, at alle kører firhjulstrækker.  

Selfi på toppen :D 

Vandski! 

Den følgende uge gik som en hver anden uge, lige med undtagelse af en torsdag eftermiddag på vandski. Sami, Jackies datter, kom og hentede mig efter skole, hvorefter vi tog ud til Tinaroo for at stå på vandski. Jeg er stadig øm i mine arme, men vandski er helt sikkert blevet til en af mine yndlingsaktiviteter ved siden af dykning og normal ski-sport.

Mig på vandski (Y)

Sami fik lov til at styrer i mens hendes far tog en tur på skiene. 

Sami og jeg :D 






Kneeborading!

Næbdyr! 

Fredag eftermiddag tog Elspeth, Ana og jeg ud til en af vandløbene, hvor der lever næbdyr. Vi gik langs vandløbet sammen med en masse turister i lidt over en time, men uden held. Og efter en times tid besluttede vi os for at tage hen til fuglereservatet for at se på fugle, nu hvor vi ikke havde noget held med næbdyrene. Der var ingen fugle i fuglereservatet, men i stedet fandt vi det næbdyr, vi ikke havde kunne finde, der hvor de ellers normalt altid er. Det var første gang jeg så et næbdyr, lige med udtagelse af Perry fra Disneys Phinies og Pherb.







Om aften var jeg blevet inviteret til brasiliansk BBQ sammen med en anden udvekslingsstudent, Fabian, fra Østrig, ved skoleinspektøren (Ana’s værtsfar). Fabian begyndte hans udvekslings i januar på den samme skole som Ana og jeg. Mr. Whybird er utrolig god til at lave mad og jeg elsker at blive inviteret til aftensmad ved dem. 

Lørdag morgen kørte jeg med Elspeth til Cairns sammen med 2 af hendes veninder. Vi skulle ned og købe forskellige ting, som de ville give til kræftafdelingen i Cairns. Efter morgenkaffe og shopping med Elspeth, mødtes jeg med Frances til frokost, som gav mig alle hendes gamle magasiner, eftersom en af mine yndlings aktiviteter hjemme ved dem, var at læse i hendes magasiner. Om eftermiddagen mødtes jeg med Steffi, en udvekslingsstudent fra Tyskland. Vi tilbragte hele eftermiddagen ved vandkanten i lagoonen på Esplanaden. Om aftenen så jeg begyndelsen af showet for kinesisk nytår, hvorefter jeg tog bussen hjem til Zoé, der også bor i Cairns. Zoé’s værtsfamilie bor i et kæmpe hus lidt uden for byen, men midt inde i regnskoven. Zoé var også med, da vi var ude at dykke og vi besluttede os for at bruge aftenen på at se Find Nemo. Jeg tror, vi snakkede mere end vi så film, men vi havde en rigtig hyggelig aften.

Steffi og jeg ved Lagoonen 

Zoé klar til Find Nemo! 


Søndag morgen stod vi igen tidligt op for at have en ”turist dag” og opleve mere af det område vi nu har boet i, i over et halvt år. Vi tog den gamle jernbane op i bjergene til en lille landsby, Kuranda. Under vejen til Kuranda stoppede toget ved de forskellige vandfald, der alle var utrolig flotte efter regnsæsonens mange storme. Da vi ankom til Kuranda gik vi en tur gennem byen. Kuranda er en lille ”hippi”, med masser af specialbutikker og mindende mig lidt om Christiania i et bedre klima.



Det eneste billede, der blev taget af os på mit kamera...

Et af de vandfald vi stoppede ved på turen op. 


Vi startede dagen af med en tropical-smoothie, hvorefter vi tog på opdagelse i Australiens største sommerfuglepark. Der var sommerfugle overalt og de var ikke bange for at komme tæt på.

Efter sommerfugleparken tog vi på markedet og derefter på en vandretur gennem regnskoven rundt om byen.  

(Billeder kommer senere, når jeg har fået dem fra Zoé)

Weekenden gik som alt andet, alt for hurtigt, så jeg ser allerede frem til fredag, hvor Ana og jeg skal på weekendtur med Elspeth.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar