Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

søndag den 17. maj 2015

Påskeferien!

Jeg tror, jeg har slået rekord i den længste periode uden opslag. I dag er det en måned og 10 dage siden, jeg sidst slog noget op. Dette har jeg selvfølgelig en forklaring på ;)

  • Jeg har haft rigtig travlt (men jeg ved ikke om det er noget nyt?)
  • Jeg har prøvet at nyde min liv her nede så meget så muligt, alting er ved at komme til en ende og det er ved at være ”den sidste gange” jeg gør forskellige ting.
  • Jeg havde skrevet et rigtig lagt og rigtig godt opslag, som min computer valgte ikke skulle uploades.  


Jeg vil prøve at starte fra hvor jeg slap, men det er svært at huske tilbage på det hele, eftersom der er sket så mange ting i mellemtiden.

Et par dage uden fyldt program 

Efter Graces og Elise´s fødselsdagsfest, var jeg næsten halvejs inde i min påskeferie. Dagen efter mødtes jeg sammen med Anni (min værtssøster), Elspeth (min værtsmor), Grace og hendes søster og mor til morgen te på en lille ny cafe, der lige er åbnet i byen. Det var rigtig hyggeligt, men også ret sørgeligt, da dette var sidste gang jeg så Elise, Grace og Annie for denne gang. Om eftermiddagen føj de alle tilbage til Universitet i hhv. Brisbane og Melbourne.

Om eftermiddagen tog jeg i fitness med Ana og om aftenen var der Rotary møde.

Det meste af onsdagen brugte jeg på at få færdig gjort forskellige afleveringer, der skulle afleveres i begyndelsen af næste term, hvor jeg ville være på Rotary Safari.

Safari klar...

Rotary Safari er den rundtur Rotary tilbyder os udvekslingsstudenter, for at komme til at opleve mere af landet end blot det område vi bor i. Vi havde fået tilsendt en meget detaljeret pakkeliste, der beskrev hvad vi måtte tage med og ikke mindst hvor meget vi måtte tage med. Rundturen var i 3 uger og alt vi måtte medbringe var 2 par shorts, 5 t-shirts, 2 håndklæder, 1 sovepose osv. Elspeth og jeg havde det rigtig sjovt med at få det hele pakket. Hun noterede hver gang, jeg tog mere med end det, der stod på listen. Og hun sørede for at jeg fik forsyninger med til mindst 3 uger. Jeg endte dog med et total på 12 kg., hvor vores maksimum var 15 kg., hvilket jeg var ret stolt over! Selvom jeg har oplevet helt utrolig meget over det seneste år, skal der ikke mere end en taske, 3 kg. under maksimum vægten, til at gøre mig glad.

Onsdag aften stod den på Zumba med Carly fra skolen. Det var rigtig dejligt at have et par dage der hjemme uden de helt store planer og jeg tror dette er første, eneste og sidste gang, min taske har og vil være pakket 3 dage før jeg skal af sted.

Efter Zumba, tjekkede jeg min telefon, hvor en rigtig dejlig besked ventede mig. Det var Jackie (min ”værtsmor nr. 5”), der spurgte mig om jeg ville med dem på ”skiferie” ud til hendes onkels hus over weekenden. Jackie, er moren i den familie, som jeg har stået på vandski sammen med en del gange efterhånden. Jeg sagde selvfølgelig ”ja”, også selvom jeg kun kunne være der indtil fredag, da vores Safari begyndte tidligt lørdag morgen. (Nogle fordele er der ved at have pakket 3 dage i forvejen)

"Skiferie med Familien Knowless"

Næste morgen kørte Elspeth mig ud til Jackie, hvor jeg tilbragte et par timer sammen med Sami og Dan inden vi tog af sted. Jeg har været der ude en del gange, men jeg havde aldrig set mere end huset, så Dan og Sami gav mig en rundtur på gården i Dan’s lille bil, der var halvt faldet fra hinanden. Vi holdte fast i sædet når vi hoppede over de store humpler på markerne.  

Efter morgen te havde vi en bordtennis turnering med Jackie i mens vi ventede på, at Billy (familiens far) kom hjem så vi kunne komme af sted. Vi havde en helt vildt hyggelig morgen. Jeg nyder virkelig at være en del af deres familie, selvom de ikke officielt er min værtsfamilie, men bare behandler mig som om de er. Deres hjem er en stor legeplads og jeg ville elske at tilbringe hver eneste eftermiddag der ude, hvis jeg kunne. Ved middagstid kom Billy hjem og vi kørte ud til Tinaroo, hvor vi skulle bo de næste to dage.

Jackies onkels hus ligger helt ned til vandet og bag huset er der en lade lignende ting, der er blevet lavet om et til stort fælles areal, med sofaer, køkken, bålsted og senge. Rund omkring ”laden” lå der forskellige mindre lader og telte, der blev brugt som soveværelser. Bruseren var et lille skur med en regnvandsbeholder på taget og toilettet et andet lille skur et par meter fra bruseren. Et tredje skur var fyldt med køjesenge og dette var børnenes soveværelse.









Sami og jeg valgte hver en køje, hvorefter vi kørte båden i vandet og tog ud at stå på ski. Om aftenen havde flere af deres venner, bekendte og familie sluttede sig til os og vi sad en helt flok rundt om bålet og lyttede til de mange dyr i skoven. Jeg prøvede at spotte en trækænguru, men uden held. Sami og jeg var de eneste på vores alder, så vi holdte vores egen lille fest nede ved vandet, hvilket var rigtig hyggeligt. Senere på aften var der flere af de voksne, der sluttede sig til os og vi havde en rigtig sjov og hyggelig aften.



Næste morgen stod vi tidligt op for at være de første på dammen. Jeg er efterhånden ved at blive ret god på en singleski, nu skal jeg bare lærer at komme op, ude at bruge den ekstra ski. De havde fået en speedbådsinstruktør til at komme op for at give undervisning i speedbådsbevis, så flere af deres venner og bekendte kom over og de var 14, der blev skulle tage deres speedbådsbevis. Det betød, at efter vi havde lavet forfriskninger til eleverne, havde vi båden til os selv resten af dagen.




Om eftermiddagen tilbød speedbådsinstruktøren at give jetski bevis, til dem, der allerede havde deres speedbådsbevis. Man siger vel aldrig nej til en mulighed, så Sami og jeg hoppede op på Jetskien og øvede os før prøven senere på dagen. Det var virkelig en fed fornemmelse at side bag rettet på en stor jetski. Og en af de vigtigste regler vi lærte var at nu hurtigere den kører/ sejler, nu lettere af den at styrer. Jeg bestod min prøve (ikke at det var svært) og har nu jetski bevis. Vi blev begge to enige om, at det næste punkt på listen måtte være motorcykelkørerkort. Lige efter jeg altså gang har fået min almindelige kørekort.

Ved 5 tiden var mine to døgn i legeland slut og Elspeth kom at hentede mig. Vi skulle ud at spise sammen med Linie og Reck om aftenen, da dette var en af mine sidste aftener ved familien Turner L.


Jeg nød Annie’s dejlige store seng og forberedte mig på 3 ugers oplevelser, camping og bustur sammen med 37 andre udvekslingsstudenter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar