Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

torsdag den 4. juni 2015

Efterår i FNQ

Morgenløbetur i det smukke efterårsvejr, 
jeg har fundet mine lange ærmer frem igen 
og jeg mødte intet mindre end en sød lille ko....

Geografitur til James Cook

I tirsdags var jeg på en Geografitur til James Cook University i Cairns. Vi havde fået fri fra skole hele dagen for at kører ned til Cairns og få en rundvisning i deres eksperimentarium om revet, hvilket er vores emne i denne her term. Jeg er så imponeret over revets størrelse og alt hvad det indeholder. Jeg er også begyndt at blive bedre og bedre til at genkende de forskellige fisk. Om to uger skal jeg til Townsville og på min sidste dykkertur på revet for denne gang.

Selve rundvisningen tog ikke meget mere end 40 minutter, hvorefter vi tog hen til et af Cairns shoppingscentre for at få frokost. Selvom jeg har vænnet mig til vores skoleuniform føleles det lidt underligt at gå rundt i et shoppingscentre iført dem.

Sports dag

Onsdag var der sportsdag. Vi var alle iført vores holds farver. Årets 3 sportsdage er det eneste tidspunkt med undtagelse af ”Free Dress Days”, hvor vi ikke behøves at være i skoleuniform. Alle er inddelt på et af skolens fire hold. Hvis du har ældre søskende, forældre som lærer eller tidligere elever, kommer du på det samme hold som de var på. Jeg er på Euromo, der har farven blå. Ingen af min værtsfamilier har været på Euromo, men det ville have været indviklet at skifte fra hold til hold, hver gang jeg har skiftet værtsfamilie. Alex, Jacques og Elenor var på Barrine, der er grønne, Graeson og Annie på Quincan, der er gule og Connor og Bethany på Eacham, der er røde. Eftersom Kelly og Jon begge er lærer er de også på Eacham. Hver hold er opkald efter områdets 4 vulkansøer. 

Sportdag 

I dag var emnet atlatik. Jeg deltog i de forskellig løb, men ellers var jeg mest en del af heppe gruppen. Det var rigtig sjovt at være fordelt på de forskellige hold og være blandet i alle aldre. Dette var min første sportsdag, da jeg har været ude at rejse på de tidligere 2.

The Field Days

The Field Days er et stort Rotary arrangement, som Atherton Rotary Club afholder sammen med Mareeba Rotary Club. Mareeba er det næste stører by efter Atherton og før Cairns.

The Field Days set ovenfra 


The Field Days er en stor udendørs landbrugsmesse med over 400 stande. Jeg var så imponeret over hvor stort det var. Torsdag tog jeg fri fra skole og kørte med Jo, der er kommende præsident for Atherton Rotary Club til Mareeba, hvor messen blev afholdt. Jeg hjalp til ved indgangen og tog imod penge for entre. Der virkelig travlt og selvom vi var mere end 10, der tog imod billetter og solgte billetter, var der lange køer.

Graeme der kigger på traktorer 

Om eftermiddagen kom Elspeth og Graeme, så jeg holdte en pause og gik rundt på messen sammen med dem. Vi spiste frokost og efter frokost kørte jeg med dem hjem.

Mig, der spiser is

Da vi kom hjem til dem var klokken allerede halv 4 om eftermiddagen. Graeme tog tilbage på arbejde og jeg hjalp Elspeth med nogle forskellige ting. Det er dejligt at jeg stadig kan være ved dem selvom jeg ikke bor der længere. Da Jon og Kelly havde fået fri kom de for at hente mig, hvorefter vi kørte hjem og Kelly og jeg tog til Yoga.

Kænguruer på golfbanen i Mareeba 

Efter en hel uge med stort set ingen skole var det hård at skulle i skole fredag morgen og jeg så frem til at skulle have weekend. Jeg tror at det bliver rigtig hård at skulle tilbage og tage skolen mere seriøs igen efter et helt år med rejser og langt fra lige så mange lektier som der hjemme. Men på den anden side glæder jeg mig også lidt. Det er sjovere at lave afleveringer når du ved at karakteren ret faktisk tæller et sted og ikke bare er spild af tid.

Weekend

Fredag eftermiddag hentede Bethany og Grandma Kelly og jeg fra skolen. Vi tog ned på Galler 5, hvor vi fik kaffe og kage. Jeg kunne ikke tænke på en bedre måde at afslutte ugen og starte weekenden på. Jon og Connor var til sejlads, så det var rent tøsehygge.

Bethany, Grandma, Kelly og jeg på Galleri 5 

Pizza aften i Herberton

En times tid senere kom Jean at hentede mig. Hende og Michael havde inviteret Ana og jeg ud til Pizza aften. Inden da tog Jean og jeg hen til Trish, Jeans søster, hvor jeg fik mig en snak med mine ”værtsfætre”. Derefter gik Jean, Tish og jeg os en tur på til Mt. Baldy, der er bjergtoppen lidt udenfor byen.

På vej hjem til Herberton hentede vi Ana. Det var lidt underligt men også dejligt at være ved Jean og Michael igen. Jeg havde ikke set dem siden jeg flyttede hjem til Elspeth for 5 måneder siden.

Jeg havde virkelig savnet hundene, så det var rigtig dejligt at se dem igen. Desværre var det blevet for mørkt til at jeg kunne gå en tur med dem. Alex var der også, og han havde inviteret 3 backpackere fra Ollies med til Pizza Aftenen. En af Backpackerne var fra Danmark og boede i Aabenraa, hvilket vi morede os ret meget over. Hun var kun et år ældre end mig og vi gik begge to til Gymnastik. Vi havde fællesvenner på Facebook, men alligevel skulle vi rejse om på den anden siden af jorden før vi mødte hinanden.

Ana og jeg hjalp Jean i køkkenet og efter aftensmaden kørte Alex os hjem. Alt var som det plejede at være og Michaels Pizzaer smagte bedre end nogensinde. Jeg syntes at det var ret symbolsk at havde fik Pizza Aften min første weekend i Australien og så har jeg ikke været til en siden da og nu fik jeg en i slutningen af min udveksling.

Kalenderfri lørdag

Næste morgen havde jeg for førstegang i lang tid mulighed for at sovelænge, hvilket jeg selvfølgelig udnyttede. Det var rigtig skønt bare at have en afslappende dag uden de helt store planer og med mulighed for at få ryddet op på mit værelse, opdateret min blog osv.

Bethany Kelly og jeg holdte kreativ eftermiddag, hvor vi lavede hår dekorationer. Bethany havde givet Kelly en hel æske fyldt med materialer i morsdags gave. Det endte med at blive meget flottere end jeg havde forestillet mig, jeg tror jeg vil begynde at lave flere kreativ ting i fremtiden. Det var rigtig efterårsvejr udenfor, så at side indenfor foran brænd ovnen var det bedste jeg kunne forestille mig. Igen kunne jeg ikke lade hver med at få følelsen af at det snart var jul. I mit hoved betyder efterår at det næste, der kommer er Jul.

Min flotte hår dekrokation 

Bethany's flotte hår dekoration 


Om aftenen var der film aften. Kelly havde lavet græskarsuppe og vi sad alle 5 i sofaen med tæpper og så film. Suppeskålene blev senere skiftet ud med popcorn og chokolade.

Garden Party    

Bagagerummet fyldt med blomster 

Søndag var der en velgørenhedsfest ved Tinaroo, som Elspeth havde været med til at organisere. Michelle min nye bedstemor stod for blomster og borddekorationer. Jeg startede ud med at lærer at binde blomster og hjælpe med bordene. Det var ret sjovt og det var tydligt at Bethany og Kelly havde prøvet det mange gange før. Da bordene var flotte og klar hjalp jeg Elspeth med at lave te og kaffe, hvorefter jeg skulle gå ”model” for en tøjbutik, der havde et modeshow med i arrangementet. Jeg skulle ind at prøve det kjoler som jeg skulle have på under showet og der var en lille briefing med hvad vi skulle gøre og hvordan.


Min værtsmor og jeg 

Jeg, Ana og hendes værtssøster Georgia 

Tøjet klar til modeshow

Efter det hjalp jeg med at servere, hvilket var min yndlings del og det jeg helt sikkert var bedst til ud af alle dages opgaver. Selve modeshowet var sjovt og det var sjovt at gå i tøj, som jeg aldrig selv ville have valgt. Noget af det var ret flot, andet knap så flot. Til sidst hjalp jeg med at rydde op. Det var en rigtig god og travl eftermiddag og heldigvis havde vejret ændret sig til det bedre. Efteråret var forbi og der var solskin og blå himmel.


Arrangementet sluttede senere end forventet, så vi fik pludselig travlt, så vi skulle nå at handle ind. Vi delte indkøbslisten op i tre, en til mig, en til Beth og en til Kelly. Vi tog hver vores indkøbskurv og lavede et lille ræs, hvilket var ret sjovt. Kelly handler kun ind hver 14nes dag, så når vi handler ind er det meget. Vi nåede det hele inden supermarkedet lukkede og Bethany og jeg delte førstepladsen.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar