Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

søndag den 28. juni 2015

Livet efter at være fyldt 18 ;P

Morgenen efter min fødselsdag vågende jeg tidligt sammen med Steff, som skulle med den tidlige bus tilbage til Cairns. Det var sjovt at tænkte på, at jeg på det tidspunkt i Danmark stadig ville have fødselsdag. ”Kan du mærke nogen forskel?” spørgsmålet som alle stiller, hvor til jeg ville ønske svaret var et ”JA, selvfølgelig!”, men måske ikke. Når det så er sagt, havde jeg en hel masse energi taget i betrækning af at jeg stort set ikke havde sovet. Jeg fik vasket alt mit tøj, ryddet op og vasket op fra aftenen i forvejen og lavet pandekager til mine søde sovende udvekslingsstudenter inden klokken var 9.00. Hvis de følgene morgener fortsætter sådan, må jeg hellere ændre mit fremtidige svar til et stort ja!

Vi brugte det meste af onsdagen på at se film, snakke og spise vandmelon. Det var sådan en dejlig følelse at have mulighed for at være vært. Jeg elsker at holde fester og jeg elsker at invitere folk over. Men eftersom har boet ved forskellige familier de seneste 11 måneder, er det ikke noget jeg har gjort det helt store af selvom alle mine værtsfamilier har sagt, at jeg var mere end velkommen til at invitere venner hjem. Onsdag eftermiddag kom Beth hjem fra arbejde og kørte pigerne ind til bussen. Jeg ved ikke, hvad jeg skulle have gjort uden hende. På vejen tilbage havde hun Ania fra Schweiz med. Ania havde hendes sidste Rotary møde aftenen i forvejen, hvilket var grunden til, at hun desværre ikke kunne komme op til festen. Men så sød som hun nu er kom hun op dagen efter.

Ania og jeg har det altid sjovt sammen. Hun havde købt mig en hel kasse Somersby som en ekstra fødselsdagsgave, hvilket vi morede os ret meget over. Somersby er det eneste danske mærke, det har klaret sig hele vejen til Australien. En ting jeg syntes er helt fantastik ved et udvekslings år er, hvor meget du lærer om dit eget land ved at bo i et andet land og leve i en anden kultur. Jeg har ikke bare lært helt vildt meget om Danmark, men også om de lande de andre udvekslingsstudenter kommer fra. Hvordan man laver creps med franske manere, hvordan skolesystemet fungere i Belgien, hvordan man kan tage hen og stå på ski en fredag eftermiddag i Schweiz og jeg kunne blive ved. Jeg tror, at 70% af altting jeg har tænkt på eller snakket om i løbet af det seneste år omhandler udveksling, kulturforskelle, mad og regler og love i forskellige lande.

Om aftenen fik vi lækre rester fra dagen i forvejen så Ania også kunne få glæde af det lækre fødselsdagsmåltid. Den oprindelige plan var, at jeg ville gå i skole om torsdagen, nu hvor jeg ikke havde været i skole de forrige to dage, men min helt fantastiske værtsmor sagde, at hun syntes, jeg skulle blive hjemme og lave noget med Ania. Det var ved at være slutningen af 2. Term og Block eksamenerne var startet. Det betød, at der ikke var noget normalt undervisning og at de fleste elever enten brugte timerne på at læste til eksamen eller holdte fri. Eftersom mine resultater for mine sidste eksamener ikke ville blive bedømt forslog hun, at jeg skulle gøre som de fleste og holde fri. Man siger vel aldrig nej tak til en fridag, jeg gør i hvert fald ikke. Jeg er måske fyldt 18, men betyder det, at man ikke kan holde en fridag?

Ania og jeg på cykeltur

Ania og jeg pumpede luft i cyklerne og tog på cykeltur til Malanda. Vejret var godt så vi pakkede en picnickurv og spiste frokost ved Malanda Falls. Malanda ligger ca. 11 km fra hvor jeg bor. Efter vores picnic gik vi en tur i regnskoven for at se om vi kunne finde nogle Tree kangeroos. Tree kangeroos, var den eneste ting på Elspeth og jeg’s liste, som vi endnu ikke havde fået krydset af. Desværre havde vi ikke noget held med os, med undtagelse af en hyggelig gåtur.


Ania ved Malanda Falls

 Mig, der spiser madpakke 


Regnskoven i vintermånederne

Mere rengskov 

Ania bag træet

Ingen Tree Kangeroos i sigte 

Da Kelly kom hjem fra skole tog vi med hende til Yoga. Det var min sidste Yoga time for denne gang, men jeg er helt sikker på, at jeg vil starte igen, når jeg kommer hjem til Danmark. Måske kan jeg endda lokke min mor til at gå med mig og det er vel næsten lige så godt.

Fredag kørte Ania og jeg med Kelly og Jon i ind til byen, da de kørte på arbejde. De satte os af ved McDonald, hvor vi mødtes med Ana. Det var sidste gang Ania og Ana ville se hinanden og McDonald var alt hvad vi havde råd til. Det skal dog lige nævnes at McDonalds morgenmad ikke er den værste, du kan bestille. Efter morgenmaden tog Ania og jeg bussen til Cairns, hvor vi skulle mødes med Zoé. Vi fik lavet negle og Ania skulle købe sko og smykker til hendes Deb. Er lidt ligesom en konfirmation, selvom det ikke er noget religiøst. Man skal danse med en partner og det er for at fejre at en pige bliver til en kvinde. Jeg ville også rigtig have gjort det, men vores Deb forberedelser fandt sted imens vi var på Safari. Det var sjovt at være med til at købe hendes sko og smykker og vi havde en rigtig sjov dag. Om aftenen tog vi ud at spise for at fejre vores alle samens 18 års fødselsdag.


Tøsehygge :D 

 Bustur til Cairns


 Cairns by Night


Finaly 18

Vi overnattede ved Zoé’s værtsfamilie, der var helt vildt søde. Hendes værtsfar var læge og hendes værtsmor psykolog. De boede i et kæmpe hus med en helt fantastik udsigt, hvilket helt sikkert fik mig til at fortryde, jeg ikke havde været i skole de forrige tre dage. Vi brugte lørdagen på solbadning ved deres pool. Om eftermiddagen var det blevet min tur til at sige farvel ti Ania. Jeg ved, at jeg vil se hende igen, men det var stadig ikke sjovt.

Lørdag aften tog Zoé og jeg til Rotary District Changeover dinner sammen med Pauline, Steffi og Johannes. Det var som altid på et flot hotel med lækker mad. Og det var rigtig dejligt, at vi efterhånden kendte en stor del af Rotary medlemmerne fra de forskellige klubber. Jeg fik et lift hjem med en af de andre Rotary medlemmer.

Udvekslingsstudenter og Sandy, som er vores chairman 

Be a gift to the World


Steff, Zoé, Pauline, jeg og Johannes til Changeover dinner 

Næste morgen stod jeg rigtig tidligt op for at tage til en Rotary Changeover Breakfast ved min værtsklub. De sagde pænt farvel til Ana og jeg og gav os forskellige gaver, hvilket jeg på inden måder havde forventet. Vi fik den flotteste lille halskæde fra Memories med forskellige krystaller fra FNQ og en lille Australsk opal.


Da jeg kom hjem fra ceremonien hoppede jeg på sofaen med Beth. Jeg kunne ikke have fundet en bedre måde at tilbringe min søndag på efter en travl uge. Søndag aften havde vi hele familien oppe til aftensmad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar