Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

søndag den 10. august 2014

Anden uge "overstået"

Tid er noget mærkeligt noget

Tiden går utrolig hurtig og utrolig langsom på samme tid. Jeg har oplevet helt vildt meget på kort tid, men alligevel føltes det som om, at jeg har været her i flere måneder. Tid er noget mærkeligt noget.

For at være helt ærlig så startede denne her uge startede knap så godt ud. Det regnede og var koldt, jeg gad egentligt ikke rigtig være her og jeg ville allermest bare gerne hjem. Hjem til det, man kender og hjem til alle jer dejlige mennesker! Heldigvis har jeg nogle rigtig gode veninder, der mindede mig om, at det ikke var en mulighed og at jeg nok skulle komme igennem det - Taak!

Nå, nu er det nævnt, mest for min egen skyld, jeg tror hurtigt at de knap så sjove dage bliver glemt og man kun husker at fortælle om de gode stunder, hvilket både er godt og skidt.

Valg af fag

I Australien er deres skole system bygget op lidt lige som i USA og alligevel ikke. Alle har deres eget individuelle skema og man vælger selv 6 fag og hvilket niveau man ønsker at have dem på. Før jeg startede på skolen, fik jeg en helt bog med alle de fag, jeg kunne vælge imellem og hvad de indeholdte. De har bl.a. fag som;

  • Adventure, som inkluderer; Fitness, klatring, kayaking, mountain biking m.m. 
  • Fly og luftfart, hvor man lærer om luftfart og hvordan man flyver. 
  • Mad og restauration, til dem, der kunne tænkte sig at være kok, tjener osv.  
  • Landbrug, hvilket inkluderer, at den bagerste del af skolen er indrettet som en bondegård med køer, grise, får m.m.
  • Fitness - skolen har sit eget lille fitness center, hvor man udover faget også kan træne hver morgen.
Da jeg startede i skole, valgte jeg 6 forskellig fag, matematik og engelsk er obligatorisk som de eneste 2. Jeg valgte 3 forskellige sports fag og generelt de "lettere" fag,  fordi at jeg gerne vil fokusere på at opleve en helt masse og fokusere lidt mindre på skole og lektier.

Efter den første uge med mit skema, var jeg ikke i tvivl om, at der helt sikkert er kæmpe forskelle på det danske og det australske skolesystem. Eleverne har ikke rigtig noget ansvar og lærerne dobbelt tjekker alting. Selvom der kun er mellem 10 max 20 elever i hver klasse, føles det som 50 og lærer skal bede dem om at være stille hele tiden.

Jeg snakkede med min værtsmor, Jean, om det, hun fortalte mig om, hvordan de forskellige fag er delt op i universitetsadgangsgivende og ikke universitetsadgangsgivende fag. Mange af de fag jeg havde valgt var ikke universitetsadgangsgivende. Jeg besluttede mig for at ændre mine fag, hvilket har været min hid til bedste beslutning. Det er utroligt, at der kan være så enorm forskel på undervisningen i de forskellige fag.

Mit nye skema ser sådan her ud:
Hvert modul varer 70 minutter, man har 4 moduler og 2x 40 minutters frikvarter i løbet af 1 dag,
som varer fra kl. 8.50 til kl. 15.00. 

Mine nye fag er som i måske kan se nederst på skemaet:

  • Business kommunikation og teknologi 
  • Engelsk, som jeg har ændrede til et højere niveau
  • Madlavning, som jeg har taget i stedet for mad og restauration 
  • Matematik 
  • Idræt 
  • Adventure

En anden ting i måske også kan se udefra skemaet er, at man ikke kender lærerens fornavn. Det er rigtig svært at huske alle deres efternavne, selvom det jo egentligt burde være det samme, som at huske fornavn, men i min verden hedder alle de kvindelige lærer bare "Ms" og alle de mandlige lærer hedder "Mr" eller "sir". 

Mit nye skema startede i fredags og selvom det måske er lige irriterende at skulle til at sætte sig ind i en masse nye fag IGEN, er jeg sikker på, at det er det hele værd. 

Første Rotary møde 

I tirsdags var jeg til mit første Rotary møde, det startede kl. 17.30, hvor vi kørte i bus ud til en anden by, Malanda, hvor selve mødes skulle afholdes. De kalde det for "The Mysterious Tour" og der var en mindre quiz undervejs, som skulle give ledetråde til, hvor turen endte. 

Turen gik dog ikke helt som planlagt og denne flotte 
traktor, måtte hjælpe med at trække bussen op af den 
grøft som vi uheldigvis endte i, da bussen skulle 
vende på en smal vej. (ingen kom til skade)


De australsk Rotary møder er helt sikkert anderledes end de danske. Det var rigtig hyggeligt og jeg snakkede rigtig meget med en sød dame som ejer en børnehave, som jeg skal hen og besøge i næste uge. 

Det hele falder på plads 

I torsdags mødte jeg min kontaktperson og skolens internationalekoordinator for første gang. Jeg burde have mødt dem begge to inden, jeg startede på skolen, men ja, trods alle deres utallige papirformularer er alting ikke helt som det brude være. Det var dog rigtig dejligt at møde dem og vide, hvem man skal komme til, hvis man skulle have brug for det. 

Weekend! 

Weekender er altid den bedste tid på ugen, det ændre sig ikke selvom man rejser om på den anden side af jorden. 

Dansk fredag med australsk twist...

I fredags begav jeg mig ud i at bage mit første rugbrød med Michaels hjælp, det endte faktisk med at blive utrolig godt - jeg tror godt, at jeg kan undvære skalle rugbrød det næste årstid. Derud over lavede Michael danske fiskefrikadeller med et lille twist, de har i hvert fald aldrig smagt så godt i Danmark. Jeg følte mig helt som hjemme, da jeg spiste nybagt gulerodsrugbrød med fiskefrikadeller og hjemmelavet remulade. 





Ups, græskarkernerne havde ikke 
lyst til at blive siddende på...


Australsk lørdag...

Lørdag morgen havde jeg en aftale med den lokale gymnastikklub, hvor jeg skulle se en træning. Det var utroligt interessant og meget anderleder fra dansk gymnastik, mere cirkus artigt, så jeg tror ikke lige at gymnastik er den sport jeg starter til - men det var sjovt at se en træning. 

Senere på dagen var det store fladbrøds dag og vi bagte en masse fladbrød til madpakken (en normal madpakke er rester fra dagen før i en pandekage, som jeg ikke må kalde en pandekage, men det er det det er og det smager rigtig godt!!!) Vi lavede vores egen lille "fabrik" og jeg fik ansvaret for woodstoven - det er slet ikke så svært som man skulle tro. 

Om aftenen var jeg til min første australske BBQ med en pige fra skolen og hendes familie. Det var utrolig hyggeligt, vi sad alle sammen udenfor rundt om grillen og ALT maden blev lavet på grillen uden undtagelser.  

ADVARSEL: Hvis nogen af jer godt kunne tænke sig at være backpacker i Australien, så se lige denne her film først!



Søndag i Carins 

I morges hentede min værtsfamilie mig hjemme ved Tajah, pigen fra skolen, og vi kørte til Carins, hvor vi skulle til Rotary møde og møde de andre udvekslingsstudenter i området. Det var dejligt endelig at få noget at vide om, hvad der skulle ske og hvilke arrangementer, der er i løbet af året. Efter mødet tog vi hen på en restaurant og fik frokost sammen med Ana, en pige fra Brasilien som skal gå på samme skole som mig og som jeg skal bo sammen med i mens Michael og Jean er i Europa, og hendes værts mor, som så også bliver min værts mor. 


Lige nu sidder jeg i stuen foran pejsen og jeg er næsten færdig med mit tredje kop te. I morgen skal jeg med Alex på arbejde på en Australsk farm, så det skal nok blive rigtig sjovt og dejligt med en fridag! 

Held og lykke til alle jer, der skal starte i skole i morgen, husk at være søde ved første års! 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar