Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

fredag den 22. august 2014

En måned i Australien!

Klokken er lidt over 5 og det er fredag eftermiddag. Jeg tror jeg vil gøre fredag til min absolut yndlingsdag. (Jeg har lige modtaget de solbriller jeg bestilte for 2,5 uge siden!) Lige nu sidder jeg i sofaen foran pejsen og spiser en stykke af den nybagte banan chokoladekage Ana og jeg bagte her i eftermiddags. Elbe ligger ved siden af mig med hendes hoved på mit lår og jeg har ingen planer for i aften, lige bort set fra mig og Alex's lille eksperiment. 

Hvornår smager en banan chokoladekage bedst?

1. Når den er helt nybagt
2. Når den er lunken 
3. Når den er kold
4. Når den har været i køleskabet 
5. Når den er kold og bliver varmet i mikroovne
6. Til morgenmad




Jeg er begyndt at få et rigtig godt "søskende" forhold til Alex, hvis man kan sige det. Vi har lavet utrolig mange skøre ting her de sidste par uger og vi har en lille intern konkurrence med at irritere hinanden. Bl.a. kom han ind på mit værelse med en kæmpe edderkop og gik ud igen uden at sige noget... Og jeg tog det sidste chokolade is, men lod bøtten stå - så han troede der var mere tilbage. Hihi 
(det skal lige nævnes, at han kom og tog edderkoppen for mig igen, og jeg købte noget nyt chokolade is til ham) men ja, selvom vi er virkelig forskellige på rigtig mange punkter, så er jeg rigtig glad for at have ham som værtsbror! Han kører mig også rundt stort set lige meget, hvad jeg skal til, så det er et ekstra dejligt bonus! 

For jer, der kender mig, lyder det måske ret underligt, at jeg er begejstret over en dag, hvor jeg ikke har nogen planer - jeg ville gerne komme med en forklaring på hvorfor, men sandheden er, at det ved jeg ikke... 

Jeg ved godt at man ikke må sige det, men... :D

Denne her uge har været helt fantastik! Jeg ved godt, at de kloge mennesker siger, at man ikke må sige det her; men jeg tror, at jeg er kommet mig over mit kulturchok/ hjemve, hvad det nu var :D 

Fitness! 

Jeg er startet i det lokale fitness center og det er virkelig dejligt at komme i gang med at træne igen - jeg havde ikke troet, at man kunne savne det - men når man starter igen, går det hurtigt op for en, hvor meget man har savnet det - eller sådan havde jeg det efter min første træning i mandags. 
Spørg mig igen om en måned og se om jeg siger det sammen... 

Fitness centeret her er for at sige det lige ud noget gammelt lort, der er gamle maskiner, halvdelen af dem virker ikke, det kunne godt træne til en ekstra rengøring, der er kun én bruser i omklædningsrummet, det er dyrere end i Danmark, det ligger i den modsatte ende af byen og de har lukket i weekenderne. Trods det elsker jeg virkelig at være der, folk er utrolig søde og imødekommende og man kommer hurtigt i snak med nye mennesker. Jeg har været henne at træne 3 gange i denne her uge og jeg kan godt mærke i mine ben at det måske er meget godt at de har lukket i weekenden.  

Cairns og Zoo Dome 

Til jer, der ikke allerede har set det på Facebook, så har jeg været i zoo!!!!!

Ana og jeg tog en "fri fra skole dag" og tog med Jean (min værtsmor) til Cairns. Vi stod op kl. 5.00 tirsdag morgen og kørte tidligt til Cairns, så vi havde hele dagen der. Ana og jeg startede ud med at spise morgenmad på en kaffebar helt ned til vandet, hvor efter vi gik i zoo. Det var på igen måder en normal Zoo. Cairns Zoo Dome er placeret på toppen af et stort hotel mit inde i byen. Da vi ankom til Zoo snakkede vi med en rigtig god sælger, som fik os overtalt til at købe 4 ud af de 5 mulige aktiviteter ud over vores indgangsbillet. 
(han sagde bl.a. at hvis vi havde fortrudt det, når vi kom ud igen, ville han give en valgfri is, haha) 

De 4 aktiviteter vi valgte var: 
  1. Koala fotografering 
  2. Mini klatrekursus (hvis vi ville prøve de efterfølgende 2 aktiviteter var denne obligatorisk)
  3. Klatring/ forhindringsbane i 20 meters højde med inkluderet Ziplining over en 4 meter stor krokodille.                                                                                                                                   Jeg gad godt vide, hvordan de har fået denne kæmpe krokodille op i et bassin på 6 etage
  4. Dome-klimbing, som er en klatre tur rundt om kuplen på den udvendige side med en fantastisk udsigt ud over byen
V
Vi havde på ingen måde fortrudt, at vi havde valgt alle aktiviteterne. Da vi trykkede på knappen til elevatoren var vi begge to enige om, at det havde været nogle helt fantastiske oplevelser. Udover aktiviteterne fodrede vi fugle og "dansede" med en Cockatoo! 

(Selvom vi havde haft en rigtig godt dag, kom sælgeren med 2 is til os da vi gik) 

Der var ikke særlig mange mennesker i zooen, turist sæsonen er ikke helt startet endnu og det var en tirsdag formiddag.  

Om eftermiddagen tog ved ned til den offentlige pool, som ligger helt ud til havet. Her tilbragte vi resten af eftermiddagen sammen med en masse backpackere og lokale i dejlige 27 graders varme. 
(Jeg snakkede med nogle danske backpackere, det føltes helt vildt underligt at snakke dansk) 

Jeg er ved at forstå fordelene ved at bo i bjergene. Her er varmt om dagen, køligere i skyggen, koldt om aftenen og om natten rigtig koldt (Lige for tiden sover jeg med 2 hættetrøjer, tykke bukser, alm. strømper + uldsokker og jeg folder min dyne så den er dobbelt), men det er hyggeligt! Og hvis man gerne vil ligge i solen, bade ved stranden eller hvad man nu gør om sommeren - så kan man, i stedet for at skulle flyve syd på for en hel uge, som vi ville gøre i Danmark, sætte sig ind i sin bil kører 1,5 time og så er du i 27-30 graders varme og ingen skyer. 

Det her er selvfølgelig vintervejr, men det ville ikke gøre mig noget, hvis det var sådan her hele året rundt. 












NAIDOC Day på MSB

I dag var Ana og jeg inviteret med Jean og Micahels nabo på skolebesøg på den katolske bording skole, MSB, i Herberton. På MSB er ca. 80% af eleverne aborigines eller fra øerne mellem Australien og Papanuginea, sagt på en anden måde; 80% af eleverne har en ikke lyse hudfarver. 

En gang om året fejre de en dag de kalder NAIDOC Day, hvilket står for; National Aborigines and Islanders Day Observance Committee. Der var en masse boder; vi blev alle sammen malede i hovedet, fik lavede fletninger, malede på boomeranger og smagte en masse aboriginal mad. Bl.a. Smagte jeg kænguru for første gang - hvilket smagte helt vildt godt! I og med at det er en katolsk skole, var vi også i kirke i 2 timer, hvor de havde lavede en gudstjeneste, der var en blanding af katolske traditioner og aboriginal. Gudstjenesten, var den knap så interessante del af dagen. Til slut var vi henne og se et show med aboriginal dans, hvilket var utroligt anderledes og underholdene!

Hvis i vil vide mere om NAIDOC Day: NAIDOC Day

Vi hjalp med at pynte op i spisesalen 
i mens eleverne var i skole!

Grilspydene der, er af kænguru kød 

Mig, der får lavet flotte fletninger! 

En typisk ting for arboriginal er, 
at alle pigerne har en blomst i håret. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar