Mit år i Australien

Jeg har været så heldig at få muligheden for at blive udvekslingsstudent med Rotary i 14/15! Jeg skal bo i en lille by, der hedder Herberton i det nordlige Queensland, Australien og gå i skole på den lokale High School, Atherton High. Denne blog er til jer, der har tid og lyst til at følge lidt med i, hvad jeg går og laver...

søndag den 17. august 2014

Australsk farm og shoppingtur



Siden mit sidste opslag er der sket rigtig meget her nede, også alt for meget til, at jeg kan få skrevet det hele ned, men jeg har gjord mit bedste... Det har været en uge med alt fra beskidt tøj og ko slagtning til shopping og cafe besøg. 

På besøg hos Olly!
I mandags var jeg med Alex på arbejde ved en af Jean og Michaels venner, Olly. Olly er oprindeligt fra Belgien, men flyttede til Australien for 14 år siden. Han bor på en stor farm med hans kone og deres søn på 7 år. Det er ikke en farm som så mange andre australske farme, det er mere en fritids landbrug, hvis man kan sige det. De er selvforsynende indenfor stort set alle områder. Der er ingen strøm, så de har en lille vandmølle, der laver alt deres strøm og de renser selv deres vand. Olly har lavet nogle gode forretninger i London, så han ikke behøves at arbejde og hans kone studerer. 


Morgenen startede ud med, at vi fik morgenkaffe mit på marken og sad i og nød solen indtil slagteren kom kl. 7.00. En af deres køer skulle slagtes, hvilket forgik bag på denne lastbil. Det var virkelig spændende at se hvordan og hvor hurtigt slagteren kunne gøre det. Han skar kødet op og jeg og en fransk backpacker pakkede kødet i poser og selv markerede dem. Det var lidt af en udfordring at finde ud af, hvad de forskellige ting var. Især fordi slagteren havde en utrolig stræk australsk accent og brugte mange slang ord, men vi fik det gjord :D 


 Her er en video af slagteren, der laver alle resterne til grillpølser. 




Da vi havde fået pakket alt kødet ned skulle det lægges på køl, hvilket var mere avanceret når de er selvforsynende og det ikke havde regnet meget de seneste par dage. Vi slukkede for strømmen alle steder udover fryserne og vi pakkede om rigtig mange gange, for at få kødet til at være i så lidt frysere så muligt. 




Imens vi stod og pakkede kø, kravlede dette kæmpe firben op i et træ lige bag ved os og holdte øje med os. Det var ca. en meter langt. 
(firbenet kan ses øverst i træet længst til venstre)




Efter kød projektet var jeg med den anden franske backpacker ude at samle sten og klippe stykker til en sten trappe, som skulle laves ned til åen. 




Gården var utrolig flot. Selve huset var på størrelse med en garage og var ikke noget særligt, men de havde mange flotte udendørsarealer og de brugte kun huset til madlavning og til at sove i.  

Da vi var færdige med at "arbejde" lavede vi mad og hele aftenen sad vi og spillede kort. Det var utrolig hyggeligt og jeg håber at jeg kan komme med der ud noget oftere... 



Cafe hygge og Rotary møde
I tirsdags havde Ana, den brasilianske udvekslingsstudent, første skoledag. Efter skole gik Ana og jeg rundt i "byen" og fik set de butikker der er og Ana fik købt nogle flere skole uniformer. Det var rigtig dejligt at snakke med en, der har det lige som man selv har det. 


Vores første besøg på The Coffee Club. 


Om aften var vi til Rotary møde, de er alle sammen rigtig gavmilde og venlige og jeg glæder mig lidt til næste tirsdags Rotary møde!

Bedre og bedre...  
For hver dag der går bliver det bedre og bedre og alting er langt om længe ved at falde på plads. Jeg har fået mig et australsk hævekort og bankkonto, så jeg kan begynde at få lommepenge, juhuu... Og jeg har fået meldt mig ind i det lokale fitness center. Jeg har et mål om, at jeg ikke vil følge flokken og tage en masse kilo på bare fordi jeg bor i et andet land, men jeg kan godt mærke, at det er lettere sagt end gjord. Jeg er glad for, at jeg har de 2 hunde til at holde mig motiveret. De følger mig stadig rundt overalt, indtil jeg har været ude at løbe med dem. I går var jeg ude at løbe 10 km, hvilket jeg var ret stolt over, det er altså en del hårdere at løbe her i bjergene i forhold til flade Danmark. :D

En ting jeg synes er rigtig underlig og svært at komme ind i er hvilket tøj, man skal pakke til hvad, og hvilket tøj de tager på til forskellige begivenheder. Da jeg var ude at spise med nogle piger fra skolen var de alle sammen helt vildt fint klædt på, hvor jeg bare havde mere normalt tøj på og da vi var til en lille "fest" i går havde jeg mere fint tøj på, hvor de havde mere normalt tøj på. Men det venner jeg mig vel til :D 
Det er en lidt mærkelig ting jeg aldrig ville have tænkt over før. 

I dag har det været helt vildt godt vejr og jeg har lagt uden for i hængekøjen og nydt solen. Den australske vinter er fantastisk, hvis hver dag er ligesom denne her. 




På tirsdag skal Ana og jeg med Jean til Carins. Jean skal til læge og Ana og jeg skal i Zoo, jeg har hørt at man kan få lov til at holde en koala, fodre en kænguru og svæve henover en bassin fyldt med krokodiller.

Næste weekend har John, "bedstefar", inviteret os alle sammen med i teater og se musical, jeg ved ikke hvad det er vi skal se, men det skal nok blive godt. 

Savner jer alle sammen rigtig meget!  


 “Med alt det, der er sket for dig, kan du enten have ondt af dig selv eller behandle, hvad der er sket som en gave. Alt er enten en mulighed for at vokse eller en hindring for at holde dig tilbage fra at vokse. Du kommer til at vælge.” – Dr. Wayne W Dyer.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar